6 stappen richting gezond eten

Inhoud

Gezond eten zorgt niet alleen goed voor jouw gezondheid, maar de juiste voeding geeft je ook genoeg energie om de dag door te komen. Daarom is het belangrijk om evenwichtig te eten zodat alle nodig voedingsstoffen je lichaam in balans helpen houden. In de supermarkt is het aanbod tegenwoordig zo groot dat het vaak gissen is wat nu wel of niet gezond is. Lees onze tips voor een gezondere levensstijl, met tips over gezonde producten of weet hoe je het gezondst kookt.

Fruit

Zowat alle soorten fruit en groenten zijn goed voor jou en je lichaam. Kiwi, avocado, bananen en bessen worden ook wel het superfood onder de fruitsoorten genoemd. Bessen en bananen bevatten antioxidanten die je lichaam helpen zuiveren en avocado bevat een hele boel gezonde vetten (of onverzadigde vetten), alsook omega 3-vetzuren en vele vitaminen.

Groenten

Groene groenten doen wonderen voor je lichaam, ze zijn enorm ontgiftend en helpen je huid mooi te houden. Denk aan broccoli, groene (boeren)kool, spruiten, spinazie,… Eet ze rauw of gestoomd om zoveel mogelijk mineralen en vitaminen te behouden. Het cliché dat wortelen goed zijn voor je ogen is ook een waarheid en daarbij zijn worteltjes goed voor je huid.

Gezonde tussendoortjes

Laat die voorverpakte koekjes en zakjes chips liggen in de supermarkt. Ze bevatten te veel slechte vetten (verzadigde vetten) en toegevoegde suikers. Heb je zin in zoetigheden, eet dan gedroogd fruit of noten en zaden (bv. amandelen of zonnebloempitten). Een sneetje bruin brood besmeerd met margarine en licht beleg zal je ook weer vooruit helpen.

Kook met gezonde vetstoffen

Niet alle vetstoffen zijn slecht, je hebt namelijk de goede (onverzadigde) en de slechte (verzadigde) vetten. Als je gezond wilt koken en bakken, kies dan voor vloeibare margarine zoals bv. becel, olijfolie of kokosolie om te wokken of bakken. Koken met extra ‘natuurlijke antibiotica’ om je immuunsysteem te boosten, kan je doen door knoflook, gember, ajuin of honing toe te voegen aan je maaltijden.

Geen slecht eten in huis

Een eeuwenoud regeltje als je inkopen gaat doen : ga niet naar de supermarkt met een lege maag. De honger knaagt en alles wat je ziet (onder andere ongezonde dingen) zal je in je winkelkar willen leggen. Ga na de maaltijd of eet bv. een banaan voor je gaat winkelen. Als je geen slechte dingen koopt, zal je thuis ook niet in de verleiding komen om ongezond te gaan eten. Maak een lijstje met gezonde ingrediënten en houd je aan het lijstje. Dit is de enige manier om te vermijden dat je met een grote zak chips voor de televisie kruipt.

Voedsel om te vermijden

We lieten je al weten dat voorverpakt meestal ongezond betekent. Niet alleen koekjes, maar let ook met ingeblikte producten, zoals fruit in eigen nat. Dit bevat vaak hopen toegevoegde suiker en onnatuurlijk geur- en kleurstoffen.

Hetzelfde probleem met light producten. Laat de naam je niet misleiden, ze bevatten vaak synthetische zoetstoffen die vaak nog ongezonder zijn dan suiker. Belangrijk bij slechte voedingswaren is uiteraard dat je ze met mate nuttigt, als je je dan toch even laat gaan. Dit geldt ook zeker voor koffie, frisdranken en alcohol. Water blijft de goedkoopste, gezondste en gemakkelijkste optie om fit te blijven.