6 tips om zonder stress de examens door te spartelen

Inhoud

Last van examenstress? Dan is dit artikel speciaal voor jou bedoeld. Wij hebben de 6 beste tips tegen examenstress voor je verzameld. Lees snel verder.

1: Maak een checklist

Deze tip is alleen handig als je nog even de tijd hebt om te leren. Op het laatste moment hiermee aan de slag gaan, kan juist voor extra stress zorgen.

Maak een checklist voor jezelf van wat je precies moet kennen voor het examen. Vink vervolgens ieder onderdeel af dat je goed onder de knie hebt. Zo krijg je een duidelijk inzicht in wat je al kan. Dit geeft rust en zorgt ervoor dat je gericht kan studeren.

2: Gun jezelf pauzes

Constant achter elkaar studeren is niet productief en verhoogt bovendien je stressniveau. Gun jezelf daarom regelmatig een pauze. Zorg ervoor dat je in je pauze echt even ontspant. Bijvoorbeeld door een gezellige lunch, een warm bad of een stukje wandelen. Dit zorgt ervoor dat je daarna weer fris aan de slag kan, waardoor je de examenstof beter opneemt

3: Een goede nachtrust

Als je slecht slaapt, ben je veel gevoeliger voor stress. Ook kan een slechte nachtrust ervoor zorgen dat je minder goed kan studeren en dat je minder goed presteert op je examen.

Zorg daarom voor een goede nachtrust. Ook al is het misschien verleidelijk om heel de nacht door te blokken, zoek toch op tijd je bed op. Ontspanning is belangrijk voor een goede en diepe slaap. Neem ook geen studieboeken mee naar bed en laat bij voorkeur je telefoon in een andere kamer liggen.

4: Vermijd rampgedachten

Je gedachten hebben een enorme invloed op hoe je jezelf voelt. Probeer daarom altijd positief te denken en vermijd rampgedachtes. Voor vrijwel ieder examen is er een herkansing. Het is natuurlijk ideaal als je direct voor je examen slaagt, maar zakken betekent niet meteen dat je opleiding verpest is. Ga daarom niet van het ergste scenario uit.

5: Geen cafeïne

Cafeïne maakt je gevoeliger voor stress. Vermijden dus als je jouw examens stressvrij wil doorkomen. Verse groenten, fruit, vette vis en pure chocolade kunnen je juist helpen bij het voorkomen van stress. Ook een handje noten helpt om je lichaam te voorzien van mineralen die je lichaam helpen om met stress om te gaan.

6: Sta jezelf toe om fouten te maken

Iedereen maakt fouten, dus jij ook. Streven naar absolute perfectie kan veel stress opleveren. Doe daarom je best, maar accepteer tegelijkertijd dat niet altijd alles 100% goed kan gaan.