De belangrijkste symptomen van chronisch slaaptekort

Als je een keertje te laat naar bed bent geweest, vroeg op moet staan of niet goed kunt slapen, is er nog niets aan de hand. Je voelt je misschien een beetje lusteloos en bent sneller moe dan je gewend bent, maar van echte problemen is er geen sprake. Slaap je echter voor langere tijd te weinig, dan kan dit wel voor problemen zorgen. In dit geval wordt er gesproken over chronisch slaaptekort: een langdurig slaaptekort met vervelende symptomen. Wat de belangrijkste symptomen zijn van een chronisch slaaptekort, lees je in dit artikel.

Mentale vermoeidheid

Een belangrijk symptoom van een chronisch slaaptekort, is mentale vermoeidheid. Dit uit zich onder andere in een verminderde concentratie, een verminderd reactievermogen, het feit dat je sneller fouten maakt en een verminderde productiviteit. Op je werk zal je bijvoorbeeld merken dat je moeilijker dingen af kunt maken, dat je meer fouten maakt en dat je op het einde van de dag simpelweg minder hebt gedaan dan je wilde doen of dan je gewend bent.

Somberheid

Een langdurig slaaptekort is slecht voor je stemming en dit komt omdat een chronisch slaaptekort het serotoninesysteem in de hersenen verandert. Heb je te weinig serotonine in je lichaam, dan ben je vatbaarder voor depressies en stress. Slaap je te weinig, dan voel je je simpelweg somberder. Daarnaast is de kans ook groot dat je prikkelbaar bent, wat betekent dat je boos kunt worden om hele kleine dingen waar je vroeger nooit boos om zou worden.

Lichamelijke klachten

Naast bovenstaande symptomen, brengt een chronisch slaaptekort ook enkele lichamelijke klachten met zich mee. Denk hierbij aan spierpijn, maar ook aan hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, trillende handen en vaak moeten gapen. Vooral hoofdpijn is een veelvoorkomende lichamelijke klacht van slaaptekort. En omdat je bij weinig slaap meer behoefte hebt aan junkfood, kun je op de langere termijn ook bijkomen als je een chronisch slaaptekort hebt.

Daar komt nog bij dat je door een slaaptekort gemakkelijker vatbaar bent voor infecties, zoals griep en verkoudheid. Dit komt omdat het immuunsysteem niet meer goed functioneert als je voor langere tijd slecht slaapt, wat betekent dat infecties gemakkelijker door het afweersysteem van het lichaam heen komen. Slaap je slecht voor langere tijd, dan is de kans groot dat je op korte termijn ziek wordt. Wil je echt beter slapen, lees dan wat je kan doen om sneller in dromenland te geraken.