Crossfit, de ultieme workout?

Inhoud

 

Crossfitlessen zijn nog nooit zo populair geweest. Het is een totale workout die een cardiotraining en spierversterkende oefeningen met elkaar combineert. Tijdens crossfitlessen is er veel individuele aandacht en teamspirit is erg belangrijk.

De populariteit van crossfit

Tegenwoordig hebben we het moeilijker om tijd te vinden voor sport. Crossfit programma’s bestaan vaak uit korte, intensieve trainingen van 20 tot 30 minuten. Hierdoor kan je het ook makkelijker volhouden. De oefeningen zijn gevarieerd en intensief. Tijdens crossfit is er bovendien veel persoonlijke aandacht en je wordt continu aangemoedigd om door te zetten. Niet te verwonderen dus dat crossfit zo populair is geworden.

Hoe verloopt een crossfit training?

Een crossfittraining is opgebouwd uit een warming-up waarin je spieren worden opgewarmd. Daarna volgt een technisch onderdeel waarin je oefeningen leert correct uit te voeren. Daarna volgt een intensieve workout van 10 tot 20 minuten. Er komen tijdens de trainingen heel veel verschillende elementen aan bod; gewichtheffen, squats, turnen, touwklimmen, krachtraining, springen, roeien, touwspringen, training met gewichten, hardlopen.... Crossfit zal dan ook niet snel vervelen.

Iedereen kan met crossfit beginnen

Heb je een slechte conditie? Geen probleem, een crossfit training kan voor iedereen individueel aangepast worden. Zo kan je ook meedoen als je (nog) niet fit bent. Je conditie zal razendsnel verbeteren!

Crossfit verveelt nooit

De reden dat mensen stoppen met fitness is dat ze het na een tijdje saai beginnen te vinden. Geen enkele crossfit training is dezelfde. Er is enorm veel afwisseling en iedereen blijft enthousiast tijdens de les. Er is veel vriendschappelijke competitie en evenementen, zoals de CrossFit Games, hierdoor zal crossfit nooit vervelen.

Hoe vaak en hoe lang trainen?

Tijdens crossfit train je heel efficiënt, dat zorgt ervoor dat een training maar 20 tot 30 minuten duurt. Voor een optimaal effect is het goed om 4 tot 5 keer per week te gaan trainen.