Eenvoudige tips om meer te bewegen

Inhoud

Dagelijks zouden jongeren een uur moeten bewegen en volwassen een half uur, met de fiets naar het werk gaan of een grote wandeling maken na het avondeten helpen je al een stuk vooruit. Maar wist je dat sporten na je werk alleen niet genoeg is om een gezonde levensstijl te hanteren?

Sporten is niet genoeg

Zit je de hele dag neer op het werk zonder af en toe de benen te strekken, dan heb je nog steeds een sedentaire levensstijl. Ook fervente sporters die bijvoorbeeld twee uur in de sportschool doorbrengen, maar die 8 uur neerzitten op het werk, zullen een ongezonde levensstijl hebben. Iemand die niet sport buiten het werk, maar zitten afwisselend met staan tijdens de werkuren, heeft minder last van de klachten gelinkt aan dit sedentair gedrag.

Al zittend de dag door

Vlaamse bedienden en kaderleden zitten gemiddeld 70% van de werkuren neer. In totaal zit de Vlaming zo’n 9 uur per dag neer (slaapuren niet meegerekend) door na het werk nog uren voor de tv of de pc te hangen. Dit is dus meer dan 50% van je dag. Weinig inspannende activiteiten uitvoeren (zoals werken, les volgen, op de laptop werken) en neerzitten of liggen, wordt sedentair gedrag genoemd. En dit gedrag breng een hele hoop gezondheidsrisico’s met zich mee.

Te veel neerzitten

De gevolgen van dit lange stilzitten uit zich in vermoeidheid, meer spier- en gewrichtsklachten, meer kans op hart- en vaatziekten en mensen die uren aan een stuk stilzitten hebben een hoger risico op vroegtijdige sterfte. Genoeg redenen om op je werk of thuis te letten op je houding en vaker even weg te stappen van je bureau of televisie.

Tips

  • Op het werk kan je staand bellen of een vergadering houden aan hoge statafels in de plaats van de ene zitplek naar de andere te verlopen.
  • Al gehoord van stoelyoga? Dit is geen intense yoga die je op matjes uitvoert in strakke pakjes. Je kan deze oefeningen gewoon op het werk met je collega’s doen, vanop je bureaustoel. Je focust vooral op je ademhaling om je bloedcirculatie te stimuleren en je helpt je gewrichten en spieren minder stram te worden.
  • Het wordt aangeraden om elke 20 tot 30 minuten van je stoel op te staan. Ga wat water gaan halen, neem een plaspauze of ga buiten eten als het zonnetje schijnt.
  • Een stappenteller is niet duur of kan je zelf via een app op je smartphone installeren. Spreek bijvoorbeeld af met je collega’s dat je zoveel mogelijk stappen probeert te halen (10.000 stappen per dag is een mooi en realistisch doel). Het zal je een extra boost geven om rond te wandelen en het draagt bij aan een gezonde levensstijl.
  • Vaak is een attitudeverandering ook nodig, zowel bij de werknemer als de werkgever. Overtuig je baas, laat hem dit artikel lezen, zodat hij jou en je collega’s kan stimuleren om een gezonde werkplek te creëren. Want gezonde werknemers zijn veel productiever en hebben minder kans om afwezig te zijn.

Denk je dat jij te weinig beweegt op het werk? Of wil je je baas overtuigen? Doe dan de test en ontdek welke levensstijl jij hebt.

Zit jij teveel stil? Doe de test!