Fietsen vs. hardlopen, wat is beter?

Inhoud

Deze twee populaire sporten worden druk beoefend omdat ze zeer toegankelijk zijn, je moet  niet echt beschikken over bijzondere vaardigheden of talenten en duur zijn ze ook al niet, er zijn immers voldoende prijsvriendelijke én degelijke (race) fietsen op de markt. Bovendien ben je volledig vrij om te sporten wanneer je maar wenst, en je hoeft geen duur lidmaatschap bij een club te betalen.

Fietsen heeft misschien een klein nadeel te opzichte van lopen omwille van het weer. Regen, wind of vorst kan bijzonder onaangenaam en zelfs gevaarlijk zijn. Daarentegen is een malse regenbui tijdens het lopen deugddoend en zelfs prestatie bevorderend aangezien er dan meer zuurstof in de lucht aanwezig is.

Natuurlijk is de ene sport niet ‘beter’ dan de andere, maar het is nuttig te weten welk effect lopen of fietsen op je lichaam heeft.  

Mentaal gezond

Iedereen die regelmatig loopt of fietst ervaart tijdens en na de sport een gelukzalig gevoel en zal een beter humeur hebben.  Sporten maakt inderdaad gelukkig, daar zorgen de endorfines voor, molecules die door de hersenen worden vrijgegeven en verspreid worden in het centraal zenuwstelsel.  Hoe meer en hoe langer we sporten, hoe meer endorfines er vrijkomen. Om deze natuurlijke ‘high’ te bereiken moet je wel minimaal 45 tot 60 minuten aan een stuk in beweging blijven.

Fietsen en hardlopen zijn duursporten bij uitstek die je mentale gezondheid en weerbaarheid zullen boosten!

Afvallen? Dan moet je de weg op!

Is het jouw doel om zoveel mogelijk kilo’s te verliezen binnen korte tijd? Dan is het niet lastig om te bepalen of dat met hardlopen of fietsen mogelijk is. Het is namelijk algemeen bekend dat je met hardlopen binnen kortere tijd meer calorieën verbrandt. Wanneer een uur gaat joggen, zou je ongeveer 1000 calorieën kunnen verbranden op basis van een gewicht van 80 kilo. 1 uur fietsen staat daarentegen gelijk aan ‘slechts’ 550 calorieën. 

Fit worden doe je door hard te lopen of te fietsen

Beide sporten helpen je algemene conditie op peil te houden en ook op te bouwen. Je verbrandt calorieën en dus vet, maar vooral ‘train’ je je hart. Door in de juiste hartslagzone te fietsen of te lopen verbeter je je ademhalingssysteem, je longfunctie en je uithoudingsvermogen. Algemeen kun je stellen dat je best tussen de 70 en 85% van je maximale hartslag sport om je conditie te verbeteren, ben je een beginnende sporter dan mag dit zelfs lager ( tussen de 60 en 70%).  Trainen aan een te hoge hartslag kan nefast zijn voor je conditie en die zelfs omlaag halen. Een hartslagmeter is daarom aangewezen. 

Je maximale hartslag kun je als volgt berekenen:

  • Voor vrouwen: 220-67% van je leeftijd.
  • Voor mannen: 220-93% van je leeftijd.

Raadpleeg je huisarts, die je hierbij kan helpen met raad of je bijstaat met een aangepast trainingsschema.

Spieren opbouwen doe je bergopwaarts 

Je hebt zonder twijfel fragmenten van de Tour de France gezien. Alhoewel de meeste professionele wielrenners er niet bijzonder gespierd uitzien, zijn ze dat juist wel. Een gemiddelde wielrenner heeft een grote spiermassa, wat door de intensiteit van de wielrensport komt. 

Met hardlopen bouw je maar weinig spieren op doordat je vaak maar een half uur tot een uur rent. Tijdens een paar uur fietsen train je spiergroepen een stuk intensiever doordat alle spieren meer aangesproken worden.  Dit heeft een versterkend effect op spiergroei, waardoor fietsen deze categorie wint.

Blessures en het voorkomen van ziektes

Als het om blessures gaat, lijkt hardlopen het niet al te goed te doen. Hardlopers zijn namelijk vele malen vaker geblesseerd dan fietsers, dat komt omdat je met fietsen minder snel spiergroepen overbelast. Ook krijgen je gewrichten meer te verduren wanneer je alleen al een uur hardloopt, terwijl dit bij fietsen pas na drie tot vier uur het geval is. Lopen doe je dus best niet continu op een harde ondergrond.

Fietsen en lopen, eigenlijk sporten in het algemeen zorgen ervoor dat je minder snel ziek wordt of dat je ziekte erger wordt. Dit komt omdat je via lichaamsbeweging je immuunsysteem en ook cardiovasculair systeem versterkt.

Recreatief fietsen of hardlopen met een gezonde intensiteit en aangepast aan je conditie en leeftijd helpt je algemene gezondheid te ondersteunen. Indien je dit combineert met een gezond en gevarieerd voedingspatroon, dan geef je je zelf de beste garanties voor een lang, gezond en gelukkig leven! Ben je op zoek naar een goede fiets, waarmee jij je conditie en welzijn kunt verbeteren? Bekijk dan eens het aanbod op online fietsenwinkel bikester.be.