Geef je uithoudingsvermogen een boost met deze tips

Inhoud

Veel mensen willen het liefst urenlang kunnen sporten, maar hebben niet voldoende uithoudingsvermogen om daadwerkelijk urenlang sportief bezig te zijn. Heb jij ook wat meer uithoudingsvermogen nodig, zodat je al jouw sportieve doelen kunt bereiken? Lees dan in dit artikel hoe je jouw uithoudingsvermogen een boost geeft door eenvoudige tips te raadplegen.

Tip 1: bouw het langzaam op

Helaas is er geen wondermiddel om je uithoudingsvermogen zonder enige moeite te verdubbelen. Als je meer uithoudingsvermogen wil, zal je jouw sportieve activiteiten langzaam op moeten bouwen. Wil je bijvoorbeeld een uur hard kunnen lopen, maar heb je nog nooit eerder gerend? Start dan niet meteen met een uur, maar begin met een half uur en bouw het hardloopschema langzaam op.

Tip 2: sport wat minder intensief

Wil je het zo lang mogelijk volhouden, dan kun je beter wat minder intensief sporten. Ga je bijvoorbeeld hardlopen, dan kun je beter rustig lopen dan heel hard lopen en na tien minuten niet meer verder kunnen. Loop een tikkeltje langzamer dan je normaal zou doen en je hebt meer energie om langer door te lopen.

Tip 3: neem energie mee voor tijdens het sporten

Tijdens het sporten verbrand je veel calorieën, wat betekent dat je energie opmaakt. Wil je zo lang mogelijk door kunnen sporten, dan is het belangrijk dat je jouw calorieën aanvult en op deze manier energie te krijgen. Neem bijvoorbeeld een mueslireep mee of drink een sportdrankje en je krijgt echt een boost van energie.

Tip 4: blijf doorgaan, maar wees geduldig

Het heeft tijd nodig om je uithoudingsvermogen op te bouwen. Blijf altijd door gaan met je sportieve activiteiten en geef het niet zomaar op, maar wees wel geduldig. Heb je na een week nog niet meer uithoudingsvermogen, dan is dit logisch en moet je je gewoon blijven inzetten. Geef je doel niet op, maar dwing jezelf niet om je uithoudingsvermogen in enkele dagen op te krikken naar een onhaalbaar niveau. Dit is namelijk niet alleen erg moeilijk, maar ook niet bepaald gezond.