Gezond afvallen zonder dieet

Inhoud

Wie denkt dat afvallen alleen mogelijk is met een streng dieet heeft het mis! Afvallen begint bij een gezond voedingspatroon en voldoende beweging. Het volgen van een dieet kan zelfs een negatief effect hebben.

Zo kan een te streng dieet er bijvoorbeeld voor zorgen dat je in de periode na het dieet meer gaat snoepen, waardoor je snel weer aankomt. Dit proces wordt ook wel het “jojo-effect” genoemd. Reden genoeg om eerst te zoeken naar mogelijkheden om je huidige levensstijl aan te passen. Bij gezond afvallen zonder dieet zijn doorzettingsvermogen en geduld de belangrijkste aspecten. Het gewichtsverlies verloopt immers trager, maar is wel langdurig van aard.

Gezond voedingspatroon

Om gezond af te vallen zonder dieet is het allereerst erg belangrijk om te beginnen met een gezond voedingspatroon. Zorg daarom voor verse, evenwichtige en gevarieerde voeding tijdens je ontbijt, lunch en diner. Zo mogen pasta en frietjes ook op je menu staan. Alleen met mate. Want zeg nu zelf: de lekkerste happen van je maaltijd, dat zijn toch de eerste? Eens je genoeg gegeten hebt, proef je amper nog wat je eet en zit je vooral overbodige calorieën naar binnen te scheppen.

Luister daarom goed naar je buikgevoel. Stop met eten van zodra je een voldaan gevoel hebt. En het liefst al een tijdje ervoor. Het duurt ongeveer 20 minuten vooraleer het verzadigingsgevoel je hersenen bereikt.

80/20 regel

Wanneer je doorgaans gezond eet (80%), mag je gerust af en toe eens zondigen (20%).  Zorg ervoor dat je voeding bestaat uit verse, onbewerkte producten. Groenten en fruit, vlees, vis en eieren, noten en zaden, volkoren producten en peulvruchten. Maar als je echt een keer zin hebt in een stukje chocolade, een lekker wijntje of een portie chips? Dan vormen die gewoon jouw 20% en kun je ze dus zonder schuldgevoelens eten.

Gezonde levensstijl tips

1.Drink veel water

Als je veel water drinkt, ga je meer vet verbranden. In vetcellen zitten gifstoffen die vrijkomen wanneer je afvalt. De stoffen zullen je lichaam veel sneller verlaten als je elke dag 1,5 liter water drinkt. Ook als je een hongergevoel krijgt, is het een goed idee om even een glas water te drinken. Je hersenen verwarren dorst vaak met honger.

2. Groenten en fruit

Eet dagelijks tussen de 400 en 600 gram groenten. Verwerk groenten in elke maaltijd: ontbijt, lunch en avondmaal. Daarnaast bevatten groenten en fruit veel voedingsvezels. Deze voedingstoffen zorgen ervoor dat je snel een voldaan gevoel krijgt, wat belangrijk is als je wilt afvallen zonder honger.

3. Voldoende eiwitten

Eiwitten zijn de ideale brandstof voor je lichaam om optimaal te draaien. Daarnaast helpen ze je ook af te vallen:

  • Eiwitten verzadigen enorm, waardoor je minder snel honger krijgt.
  • Het kost je lichaam meer tijd en energie om eiwitten te verteren. Als eiwitrijk eet verbrandt vanzelf meer calorieën.
  • Eiwitten houden je spiermassa in stand (dat zijn kilo’s die je niet wilt verliezen) en spieren verbruiken relatief veel calorieën.

4. Beweging

Een gezond eetpatroon en beweging gaan hand in hand. Beweeg minstens een half uurtje per dag. Doe iets wat je graag doet. Daarnaast tellen ook kleine aanpassingen in je dagelijkse leven. Ga met de fiets, neem de trap in plaats van de lift etc.

5. Ontbijt

Dat je moet ontbijten als een keizer, lunchen als een prins en moet dineren als een bedelaar blijkt een gezegde dat nog steeds klopt. Als je goed ontbijt met minimaal 700 calorieën ben je actiever en eet je later op de dag minder.

Meer info? Klik hier.