Gezond eten voor je peuter

Inhoud

Vanaf de leeftijd van 6 maanden, gaat je kindje meer ijzer nodig hebben voor zijn groei. Deze behoefte kan je tegemoet komen door te beginnen met vaste voeding in combinatie met borstvoeding. Vanaf 4 maanden kan je je kindje vertrouwd beginnen maken met nieuwe ervaringen zoals het eten met een lepel. Dit wordt de ‘gevoelige periode’ van baby’s genoemd. Vaste voeding kan je tussen de borstvoeding door laten proeven.

Melk nog steeds als basis

Melk blijft wel nog steeds de basis van een gezonde voeding voor kinderen vanaf 1 tot 3 jaar, borstvoeding of groeimelk van Olvarit voor 1+ of 2+ jaar is daarom nog steeds een belangrijk onderdeel van de dagelijkse voeding. Vanaf 1 jaar is de groeimelk van Olvarit, met zijn complete Care-formule, aan te raden omdat het de volgende vitaminen en mineralen bevat:

  • Vitamine D en calcium voor sterke botten en tandjes
  • Vitamine B voor energie
  • Ijzer voor de ondersteuning van de weerstand

Signalen van je kind

Je kind zal zelf wel tonen dat hij/zij rijp is om iets nieuws te proberen. Als je kind bijvoorbeeld leert kauwen rond de 8 à 12 maanden kan je beginnen met kleine brokjes eten of een koekje uit de hand.

Tussen de 12 en 18 maanden zal de verfijnde motoriek er sterk op vooruit gaan waardoor ze alleen kunnen leren eten met een lepel. Vanaf deze leeftijd mogen ze zachte voeding beginnen opscheppen en gemalen vlees eten.

Als je kindje een peuter wordt (18 tot 24 maanden) kan hij/zij eten kauwen door de ontwikkeling van de kiezen. Zacht vlees, rauwe groenten en fruit zijn perfect om je kind gezond en zelfstandig te leren eten.

Gezonde voeding voor peuters

Als je kind ouder wordt, schakel je best geleidelijk aan over naar de structuur van 3 hoofdmaaltijden per dag. Niet alleen gezond leren eten, maar ook smaak ontwikkelen is belangrijk op deze leeftijd. Wat mag je nu concreet geven aan je peuter en in welke hoeveelheid[1] :

  • groenten : 1 à 2 groentelepels of 50-100 gram
  • fruit : 1-2 stuks of 100-200 gram
  • bruin brood : 1-3 sneetjes
  • aardappelen : 1 à 2 of pasta of rijst : 50-100 gram
  • vlees, gevogelte, vis : 1 portie per dag, 25-50 gram of 1 maal eieren per week
  • melk : 2-3 bekertjes groeimelk of 350-500 ml
  • geef je kindje ook genoeg water of lichte thee (0,5-1 liter per dag)

Gezonde tussendoortjes voor je peuter bestaan uit groenten en fruit, yoghurt (natuur of ongesuikerd), een rijstwafel of een crackertje. Je kind zal zelf wel aantonen of hij/zij honger heeft, maar je geeft best niets meer na het avondmaal.

Aan tafel

Zorg voor rust aan tafel en leer je kind dat eten ook een sociaal proces is. Samen aan tafel zitten heeft een invloed op de opvoeding : praten de ouders bijvoorbeeld aan tafel, dan zal je dreumes deel willen maken van jullie gesprek en zal je dus snel merken dat ze lawaai beginnen maken aan tafel om de aandacht op te eisen. Je leert je kind ook dat het gezond is om niet de hele dag door te eten, maar dat eetmomenten vaste momenten zijn. Een maaltijd eet je aan tafel op een rustige manier (zonder bijvoorbeeld een tv die aanstaat).

[1] Bron : Kind en Gezin