Sardienen: Rijk aan calcium en vitamine D

Inhoud

Wie bezig is met gezondheid weet dat een gevarieerd eetpatroon van grootbelang is. Dagelijks je portie vezels door fruit, groenten en genoeg ijzer opnemen door een stukje vlees te eten klinken onmiskenbaar bekend in de oren. Maar wist je dat vis ook essentieel is? Het biedt namelijk ook een bron van proteïnen en vette vis bevat een ultra-gezonde voedingsstof genaamd omega 3. Dit vind je voornamelijk in sardientjes, makreel of tonijn.

Wat maakt sardienen zo gezond?

Sardienen zijn rijk aan calcium, vitamine D en verschillende andere belangrijke voedingsstoffen die een goede werking van het menselijk lichaam stimuleren. Calcium en vitamine D zijn slechts twee voorbeelden van gezonde voedingsstoffen. Ze helpen je energie op peil te houden en zorgen voor een stevig gestel. Deze voedingsstoffen samen met omega 3-vetzuren zorgen ervoor dat je minder vatbaar bent voor hart- en vaatziektes. Verschillende studies hebben ook aangetoond dat de opname van omega 3 de kans op sommige kankers verkleint.

De preventie van chronische ziektes en minder kans op zwaarlijvigheid zouden tevens voordelen zijn van de gezonde vetzuren die je vindt in vis zoals sardientjes. Eet daarom zo’n twee maal per week een portie vette vis zoals sardientjes, makrelen of zalm.

Gezonde vetzuren, wat is dat nu?

Vetten bestaan uit goede of onverzadigde vetten, en slechte of verzadigde vetten. De slechte vind je vaak terug in producten zoals vette vleessoorten en zuivelproducten. Een teveel aan deze vetten zal zorgen dat je bijkomt. De gezonde vetten kan je terugvinden in onder andere vette vissoorten of in plantaardige olie. Als je dus ingeblikte sardientjes in extra zuivere olijfolie koopt, heb je al een hele portie van je goede vetten opgenomen.

Lekkere gerechten met sardienen

Naast het feit dat sardienen ontzettend goed zijn voor je lichaam, zijn er ook nog eens heerlijke gerechten met sardienen te maken. Je kunt de sardienen vers bij de visboer kopen of in blik bij de plaatselijke supermarkt. Het is niet zo dat ingeblikte sardienen minder gezond zijn dan de verse sardienen van een visboer. Dit komt door het feit dat er bij kwalitatief goede sardienen geen of nauwelijks bewaarmiddelen aan de vis worden toegevoegd tijdens het inblikken.

Combineer de sardientjes naar hartenlust warm en koud. Warm is deze vis heerlijk op de grill, met aardappeltjes of met schijfjes appel en yoghurtdressing. Koud kan je hem bereiden op brood, in salade of als aperitief op een toastje.