Scheenbeenirritatie: Springschenen of Beenvliesontsteking

Inhoud

Scheenbeenirritatie (ook wel shin splints, tibiaal stress syndroom, springschenen of beenvliesontsteking genoemd) bestaat uit een blessure door het sporten aan je scheenbeen. Je loopt deze blessure voornamelijk op door loopsporten en springsporten te beoefenen. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat je te lang hebt gesport of gelopen hebt op een te harde ondergrond, of dat je verkeerde schoenen hebt gedragen. Ook kan het zo zijn dat je je training verkeerd of te snel hebt opgebouwd.

Uiterlijke en lichamelijke kenmerken

Scheenbeenirritatie uit zich eerst alleen tijdens het sporten of inspanning, of als iemand je scheenbeen aanraakt. Als je echter doorgaat met sporten, kan je ook zonder inspanning al last van pijn krijgen. De pijn is meestal gecentreerd in het midden van je scheenbeen. In een later stadium kan je scheenbeen ook gaan ontstekend, waardoor de pijn constant wordt.

De oorzaken van scheenbeenirritatie

Er zijn meerdere oorzaken mogelijk voor scheenbeenirritatie. De oorzaken hebben meestal te maken met overbelasting of te veel sporten. Daarnaast worden de volgende zaken vaak in verband gebracht met scheenbeenirritatie:

  • Een tekort aan calcium
  • Op een helling rennen
  • (Te lang) hardlopen op een harde ondergrond
  • Je gaat vaker trainen, of je gaat harder trainen
  • Je hebt eerder beenverwondingen gehad
  • Je sportschoenen passen niet helemaal goed of bieden geen goede ondersteuning
  • Overpronatie. Overpronatie betekent dat je voet meer naar binnen afrolt dan gebruikelijk is

Het kan ook zo zijn dat er kleine scheurtjes zich in de membraanstructuur tussen twee botten van het onderbeen bevinden. Deze twee botten zijn de tibia en de fibula. Ook is het goed mogelijk dat scheenbeenirritatie wordt veroorzaakt door een tendintis (het ontsteken van de pezen), verzwikkingen van de spieren of periostitis (het ontsteken van het botvlies rond de tibia en de fibula). Microfracturen rondom de tibia kunnen ook een mogelijke oorzaak zijn.

De behandeling van scheenbeenirritatie

Een van de belangrijkste dingen die je kunt doen bij een scheenbeenirritatie is rust houden. Dat betekent ophouden met sporten zoals hardlopen. Voor de rest van de behandeling zijn er een paar dingen die je zelf kunt doen om de pijn te verlichten.

Leg je been omhoog

Wat bijvoorbeeld goed helpt is om je been omhoog te leggen: ook dit kan de pijn wat verlichten. Vaak verdwijnt de zwelling dan ook een beetje. Je kunt je been omhoog leggen door bijvoorbeeld op bed te gaan liggen, en je been op een kussen te leggen.

IJzen

Om de pijn te verzachten kun je wat ijs op je scheenbeen leggen. Door een zogeheten coldpack te gebruiken kun je de scheenbeen verkoelen. Een coldpack kan je maken door wat ijs te wikkelen in een boterhamzakje, en dit boterhamzakje vervolgens weer in een washandje of klein handdoekje te wikkelen. Leg deze coldpack een paar minuten op de pijnlijke plek, wacht dan weer een paar minuten, en herhaal de coldpack. Door middel van een coldpack wordt de bloedstroom naar het pijnlijke gedeelte afgeremd. Door het afremmen van de bloedstroom wordt de pijn en de ontsteking verminderd. Bij het “ijzen”, zoals de coldpack methode ook wel genoemd wordt, is het verstandig om naar je fysiotherapeut te luisteren.

Het gebruik van pijnstillers

Mochten alle hierboven genoemde manieren van behandeling er niet voor zorgen dat de pijn verlicht wordt, kun je er ook voor kiezen wat pijnstillers te nemen. Een voorbeeld is paracetamol. Let er alleen wel op dat je paracetamol regelmatig slikt. Om de ontsteking tegen te gaan, kun je ook wat ontstekingsremmende pijnstillers slikken. Een voorbeeld zijn NSAID’s. Er zijn heel veel verschillende soorten NSAID’s. Naast het feit dat ze de pijn wat verlichten, kunnen ze er ook voor zorgen dat de zwelling in je been wat afneemt. Het nadeel van NSAID’s is dat er wat vervelende bijwerkingen kunnen optreden. Zo kun je last krijgen van maagpijn en maagbloedingen. NSAID’s zijn niet geschikt voor mensen met astma, nierfalen, hartfalen of een hoge bloeddruk.

Het voorkomen van scheenbeenirritatie

Het is natuurlijk handig om te weten hoe je scheenbeenirritatie het beste kunt behandelen, maar het is nog beter om te voorkomen dat je het überhaupt oploopt. Ten eerste is het van groot belang dat je de juiste sportschoenen voor jou koopt. De schoenen moeten goed zitten en aansluiten. Ook kun je bepaalde zooltjes kopen die je in je sportschoenen kan leggen. Deze zooltjes zorgen ervoor dat de schokken die je schoenen opvangen als je aan het hardlopen bent, worden geabsorbeerd. De schok komt dus niet aan op je voeten en schenen. Als je last hebt van overpronatie, is het ook handig om speciale zooltjes te kopen die overpronatie tegen gaan. Hoewel dergelijke zooltjes en schoenen flink wat geld kunnen kosten, is het belangrijk hier niet op te besparen. Dit kan frustrerend zijn, omdat je ook regelmatig je loopschoenen moet vervangen.