Slaapstoornissen door ploegenarbeid

Naast goede slaapgewoontes en gedragsveranderingen zijn er een aantal niet-medische mogelijkheden om de symptomen te verbeteren van mensen die kampen met het Shift Work Sleep Disorder (SWSD).  Dit is de term die gehanteerd wordt bij onderzoek* naar mensen die slaapstoornissen hebben ontwikkeld naar aanleiding van het werken in ploegenarbeid.

Melatonine

Een belangrijke te overwegen optie is het gebruik van melatonine. Melatonine wordt door het lichaam zelf geproduceerd en het maakt je op een natuurlijke manier slaperig. Normaal verhoogt het melatonine-niveau ’s avonds enkele uren voor bedtijd wanneer het lichaam zich klaarmaakt om te gaan slapen. De melatonine-niveaus blijven hoog tijdens de nacht, verminderen in de ochtend en blijven voor de rest van de dag zeer laag. Maar als je werkt volgens een ploegenschema en je wordt blootgesteld aan licht ’s avonds of ’s nachts, kan de lichamelijke natuurlijke productie van melatonine onderdrukt worden. Hun melatonine ‘profiel’ en slaap-waak ritme raakt verstoord en draagt bij tot een slechte slaap en wellicht andere gezondheidsproblemen geassocieerd met ploegenarbeid. Het nemen van een melatoninesupplement kan helpen om de interne klok te ‘resetten’ als men zich wil aanpassen aan een onregelmatig schema.

Symptomen

Indien je vaak in ploeg/nacht werkt en slaapt op andere tijdstippen dan het normale dag-nachtritme, dan kan je een vermindere slaapkwaliteit en alertheid ervaren. Volgende symptomen zijn herkenbaar:

  • Acute slapeloosheid
  • Vermoeidheid overdag
  • Verminderde alertheid

Deze klachten leiden tot een beduidend groter risico op fouten en ongevallen. Dit heeft ook een nadelig effect op je gezondheid. Het verhoogt namelijk je kans op:

  1. Maag-endarmproblemen
  2. Depressie en angstgevoelens
  3. Hart-en vaatziekten

Bron : Sleep Medicine, Volume 15, Issue 12, December 2014, pages 1440-1448.

Nog niet helemaal duidelijk voor u?Stel je vraag