Slapend afvallen?

Voor veel mensen staat afvallen gelijk aan een gezonde voeding en beweging. Het is nu echter gebleken dat een goede nachtrust ook helpt bij het verliezen van gewicht. De oorzaak hiervan is hormonaal.

Neuroloog Hans Hamburger heeft dit na jarenlang onderzoek kunnen bewijzen. Er zijn een aantal hormonen in je lichaam die bepalen wanneer je honger hebt, wanneer je vol zit en wanneer je moet gaan slapen. Als deze hormonen in de war zijn geeft je lichaam je dus de verkeerde informatie wat betreft eten en slapen. Een goede nachtrust betekent 7 tot 8 uur slaap per nacht. Dit zorgt er voor dat je hormonen in balans zijn en dat je de juiste seinen krijgt van je hersenen.

Drie slaaphormonen

In je lichaam heb je verschillende hormonen die een invloed uiten op je eetlust en/of je slaap-waakritme. Deze 3 hormonen zijn: ghreline, leptine en hypocretine. De eerste twee staan met elkaar in verbinding.

1.Ghreline en leptine

Greline zorgt ervoor dat je hersenen een seintje krijgen dat je moet eten en leptine geeft juist aan dat je moet stoppen. Als je te weinig slaapt, maakt je lichaam meer ghreline aan en minder leptine, met als gevolg dat je dus sneller honger hebt en minder een voldaan gevoel hebt.

2. Hypocretine

Het derde hormoon, hypocretine, stimuleert je honger gevoel en zorgt dat je wakker blijft. Als je goed slaapt, vermindert het hypocretine gehalte ’s avonds waardoor je dus moe wordt en je hongergevoel afneemt. Slecht en te weinig slapen heeft als oorzaak dat deze hormoon je langer wakker houdt en je tegelijkertijd hongerig maakt. Goede reden dus om te zorgen dat je hormonen goed gebalanceerd zijn.

Toch te weinig slaap. Wat nu?

Voor het lichaam is het dus belangrijk dat je een goede nachtrust krijgt en goed slapen heeft vooral te maken met regelmaat en routine. Heb je toch een keer te weinig geslapen? Dat kan natuurlijk altijd voorkomen. Let er echter wel op dat beweerd wordt dat slaap inhalen onmogelijk is. Wel kan je in zo’n geval een zogenaamde power nap doen.

Een power nap is een dutje overdag voor 16:00 uur en niet langer dan 20 minuten. Je geeft je lichaam zo de kracht om de rest  van de dag door te komen zonder je slaapritme in de war te brengen. Een gezonde nachtrust maakt je fitter, positiever en houdt zo je drang naar eten in bedwang. Is dit niet in balans, dan houdt je lichaam je als het ware voor de gek. Een goede nachtrust is  dus hierbij de boodschap.

Lekker blijven eten en gezond afslanken? 8 X meer gewicht kwijt dan wanneer je het alleen probeert. Klik hier voor meer info.

Nog niet helemaal duidelijk voor u?Stel je vraag

Wellicht vindt u dit ook interessant