Vitamine D tekort bij 80% van de jongeren

Inhoud

De voordelen van vitamine D zijn talrijk. Het zorgt voor meer spierkracht, het zou de kans op hart- en vaatziekten verminderen en samen met calcium verstevigt het de botten. Maar ook op de mentale ontwikkeling kan het een positief effect hebben. Vitamine D wordt vooral uit zonlicht gehaald, maar daarvoor moeten de UV-stralen al sterk genoeg zijn om het lichaam toe te laten om vitamine D aan te maken.

Vitamine D in vette vis

Helaas is vitamine D niet heel erg aanwezig in onze dagelijkse voeding.  Vette vis bevat vitamine D, maar jongeren eten niet vaak genoeg gezonde vissoorten. De grootste bron van vitamine D blijft nog steeds zonlicht. Onder invleod van het zonlicht kan je lichaam vitamine D aanmaken Die vitamine D zorgt voor sterke botten, de goede werking van de spieren, je immuniteit en zou een invloed hebben op de ontwikkeling van de hersenen van jongeren.

Te weinig vitamine D na de winter

Een onderzoek in Noorwegen heeft aangetoond dat jongeren in het algemeen een tekort aan vitamine D hebben. Dit komt vooral voor na de winter, omdat in veel Noord-Europese landen, maar ook in België, de zon te weinig schijnt. Daarnaast zijn  de zonnestralen in het voorjaar niet sterk genoeg om door te dringen in ons lichaam.

In het onderzoek werden 50 jongeren tussen de 13-14 jaar onderzocht. Hun bloedwaarden vóór het experiment toonden aan dat ze een duidelijk tekort aan vitamine D hadden.

Vitamine D en hersenontwikkeling

Eerdere studies hadden reeds een verband aangetoond tussen vitamine D en de ontwikkeling van de hersenen bij adolescenten. Dit werd in dit onderzoek nogmaals getest. Van eind januari 2014 tot april 2014 moesten de deelnemers dagelijks een voedingssupplement nemen. De ene groep proefpersonen kreeg drie maanden lang een supplement natuurlijk vitamine D3 in olijfolie (D-Pearls 1520, Pharma Nord), terwijl de andere groep een placebo kreeg (met enkel en alleen olijfolie). Beide groepen kregen de opdracht om cognitieve taken uit te voeren die te maken hadden met plannen en problemen oplossen.

De experimentele groep die dagelijks dit supplement vitamine D had ingenomen, deed het steeds beter en er werd ook een stijging van 40% genoteerd in hun vitamine D waarden. In vergelijking met de bloedafname vóór de testen, zat de experimentele groep nu veilig boven de aanbevolen hoeveelheid, terwijl de controlegroep nog steeds onder de goede waarden zat. Dit toont aan dat vitamine D uit  het supplement D-Pearls 1520 goed opgenomen werd door het lichaam. De placebogroep maakte meer fouten en bij hen bleven hun vitamine D waarden te laag.

Mentale gezondheid en vitamine D tekort

Ook moesten de proefpersonen zelf rapporteren over hun mentale gezondheid, aangezien vorig onderzoek had aangewezen dat vitamine D supplementen tijdens de winter de mentale gezondheid van studenten verbeterde en sociaal gedrag positief kon beïnvloeden. In dit onderzoek werden hiervoor geen significant betere resultaten gemeten.

CONCLUSIE

De onderzoekers stelden vast dat een tekort aan vitamine D kon aangevuld worden door dagelijks een supplement in te nemen. . Als een gevolg van de betere Vitamine D-waarden verbeterden de prestaties van de jongeren behoorlijk als het aankwam op plannen en logisch denken. Er is dus duidelijk een verband aangetoond tussen vitamine D waarden en de cognitieve ontwikkeling bij jongeren.

U neemt toch ook Vitamine D?