Volstaat het aanbod van calcium en vitamine D3 via de voeding?

Calcium is een belangrijke voedingsstof die je onder andere nodig hebt om sterke botten te kunnen vormen. Vitamine D3 heeft ook een belangrijke rol in voor een stevig beendergestel, aangezien deze vitamine het lichaam kan ondersteunen in het opnemen van calcium. Krijg je niet voldoende calcium of vitamine D3 binnen, dan kan dit vervelende gevolgen hebben voor de botten. Zo kunnen ze ontkalken, waardoor je sneller en vaker te maken krijgt met botbreuken en je ruggenwervel kan verzakken.

Wil je voorkomen dat je te maken krijgt met botontkalking en alle gevolgen van deze vervelende aandoening? Zorg er dan voor dat je voldoende calcium en vitamine D3 opneemt in je dagelijkse voeding.

Calcium in voedingsmiddelen

Calcium zit voornamelijk in zuivelproducten als melk en kaas, maar komt ook voor in peulvruchten en noten. 99% van alle calcium in ons lichaam bevindt zich in het bot. Maar ook andere essentiële lichaamsfuncties verbruiken calcium, nl. de bloedstolling en de spiersamentrekking (van o.a. het hart). Indien het lichaam niet voldoende calcium uit de voeding kan halen, zal het calcium uit de botten gebruiken.

Eet je gevarieerd en gezond, dan krijg je over het algemeen voldoende calcium binnen om osteoporose te voorkomen. Mensen die ouder zijn dan 65 jaar wordt wel aangeraden om extra calcium in te nemen, simpelweg omdat zij door hun leeftijd meer kans hebben op het ontwikkelen van botontkalking. Artsen raden mensen van 65 jaar en ouder dan ook aan om dagelijks 1500 mg calcium  in te nemen, eventueel in de vorm van voedingssupplementen met calcium.

Krijg je niet voldoende calcium binnen en ben je jonger dan 65 jaar, dan is dit net zo schadelijk voor de botten. Ook in dit geval wordt aangeraden om calciumsupplementen in te nemen, zodat je geen botontkalking kunt krijgen. Het is heel belangrijk om reeds op jonge leeftijd, vanaf de puberteit, te beginnen aan de opbouw van de botmassa. Dat geeft het lichaam een goede basis voor later.

Vitamine D3 in voedingsmiddelen

Vitamine D speelt een hele grote rol bij de opname van calcium door je lichaam. Het speelt ook een belangrijke rol bij het onderhoud van je spiercellen. De meeste voedingsmiddelen bevatten helemaal geen of nauwelijks vitamine D3. Dit hoeft ook niet, want vitamine D3 wordt door het lichaam zelf aangemaakt. Dit gebeurt als het lichaam wordt blootgesteld aan zonlicht, waarbij de blote huid in aanraking komt met het licht van de zon. Kom je voldoende buiten en kom je voldoende in aanraking met zonlicht, dan is het niet nodig om vitamine D3 in de vorm van supplementen in te nemen.

Dit kan anders zijn als je wat ouder bent, aangezien je op latere leeftijd minder vitamine D3 aanmaakt met dezelfde hoeveelheid zon. Wil je geen risico lopen op het ontwikkelen van botontkalking en ben je ouder dan 50 jaar, dan is het innemen van extra vitamine D3 in de vorm van supplementen zeker een aanrader. Neem dan contact op met je arts en/of apotheker om te overleggen hoe je dit het beste kunt aanvullen.