Waarom is suiker slecht voor je tanden?

Wist je dat de gemiddelde Belg zo’n 17 klontjes suiker per dag eet? In België ligt de totale suikerconsumptie ongeveer dubbel zo hoog als aanbevolen. Er zijn verschillende richtlijnen als het gaat om hoeveel suiker je dagelijks binnen mag krijgen. De Wereld Gezondheidsorganisatie geeft aan de inname van de suikers te beperken. Zij adviseren om de inname van suikers te beperken tot minder dan 10% van de totale dagelijkse energie-inname.

Suiker is niet alleen heel slecht voor je gezondheid, maar ook voor je tanden. Waarom dit zo is lees je hier!

Wat is suiker?

Suikers zijn voedingsstoffen die we dagelijks eten. Het zijn koolhydraten die van nature voorkomen in tal van voedingsproducten.  Ze leveren, net zoals eiwitten en vetstoffen, calorieën aan ons lichaam. De Wereld Gezondheidsorganisatie (WGO) zegt dat we te veel suiker eten. Wanneer wij over suiker spreken, dan bedoelen we meestal saccharose of sucrose afkomstig van suikerbiet of suikerriet. Chemisch gezien is saccharose een combinatie van twee kleinere koolhydraten, glucose (of druivensuiker) en fructose (of vruchtensuiker).

Negatieve invloed van suiker op het gebit

De oorzaak van de schadelijke werking van suiker op het gebit ligt bij de bacteriën die in je mond voorkomen. Komen de bacteriën in aanraking met suiker in de mond, dan wordt het suiker omgezet in zuur. Dit zuur verlaagt de pH-waarde in de mond, waardoor de oplosbaarheid van het tandglazuur toeneemt. Het tandglazuur is de buitenste beschermlaag van de tand, die ervoor zorgt dat de tand zelf niet kan beschadigen door de voedingsmiddelen die je eet en de dranken die je drinkt.

Als het tandglazuur dunner wordt door het eten of drinken van suikers, kunnen er gaatjes en tandbederf (cariës) ontstaan.  Dit heeft niet te maken met de hoeveelheid suiker die je eet, maar met de frequentie waarmee je suiker eet. Om tandcariës te voorkomen wordt snoepen tussendoor en gesuikerde dranken afgeraden. Het is belangrijk van niet te veel suiker te eten of te drinken buiten de gewone maaltijden, en je tanden te poetsen met fluoridetandpasta.

Suikers in voedingsmiddelen

Je kan een onderscheid maken tussen 2 verschillende suikers.

Natuurlijke suikers zijn van nature aanwezig in groenten, fruit en zuivelproducten. Deze voedingsmiddelen bevatten suikers en heel wat nuttige voedingsstoffen: vitaminen, calcium, antioxidanten. Dit zijn ‘goede’ suikers en hebben geen negatieve invloed op je gezondheid. Fabrikanten kunnen echter ook suikers aan voedingsmiddelen toevoegen, toegevoegde of verborgen suikers. Deze zitten in tal van verwerkte producten zoals bereide maaltijden, dranken, sauzen enz. Dit zijn slechte suikers die je zoveel mogelijk moet vermijden.

Tandbescherming

Om te voorkomen dat je ieder jaar honderden euro’s aan de tandarts moet betalen aan tandbederf, een beugel of een nieuwe kroon, raden wij je aan om een tandverzekering af te sluiten. Heb je een tandverzekering van Dentalia, dan worden jouw tandartskosten (voor een groot deel) vergoed. Dit betekent dat je zelf minder hoeft te betalen als je naar de tandarts bent geweest. Bij veel tandzorgen komt de wettelijke ziekteverzekering niet tussen. Bovendien zijn steeds meer tandartsen en orthodontisten niet geconventioneerd. Ze rekenen hoge supplementen en erelonen aan.

Met een Dentalia tandverzekering worden de tandzorgkosten gedekt die je verplichte ziekteverzekering niet of maar gedeeltelijk terugbetaald. Laat een hoge tandartsfactuur je glimlach niet bederven. Dentalia  beschermt je tegen hoge tandzorgkosten. Wacht niet langer en vraag vrijblijvend advies op maat.

Waarom Dentalia Plus?  »