Waarom weinig slaap je dik maakt

We weten allemaal dat het van belang is dat je voldoende slaapt. Het is gezond voor je om zo’n 7 a 8 uur per nacht te slapen. Wanneer je minder slaap krijgt, heb je meer kans op depressies en heb je een grotere kans op het krijgen van hartfalen. Maar wist je dat je door te weinig slaap ook dik kunt worden?

Overgewicht

Uit een recent Brits onderzoek is gebleken dat maar liefst 60% van de Engelse bevolking leidt aan overgewicht. Dit is niet alleen het gevolg van ongezond eten en weinig sporten, maar ook een slaaptekort kan zorgen voor overgewicht.

Volgens Dr. Sharad Taheri, werknemer in het Birmingham Heartlands ziekenhuis, die het onderzoek uitvoerde, zorgt een slaapgebrek zelfs voor een 2 keer zo grote kans op het krijgen van obesitas.
Taheri zei het volgende: “We zijn er achter gekomen dat geregeld minder dan zeven uur slaap kan leiden tot extreem overgewicht”.

Mensen die minder dan 4 uur per nacht slapen hebben zelfs 75% meer kans om aan te komen. De oorzaak hiervan is dat je van te weinig slaap meer honger krijgt. Wanneer je te weinig slaapt, heb je behoefte aan 900 calorieën meer per dag en dit betekent een gewichtstoename van ongeveer een kilo per week(!).
Zorg er dus voor dat je voldoende slaapt!