Zwangerschapsischias

Zwangerschapsischias wordt ook wel gewoon ischias genoemd en betreft een vervelende zenuwpijn die op kan komen tijdens de zwangerschap. De pijn komt uit de langste zenuw in het menselijk lichaam en start vaak in de rug, om vervolgens door te lopen naar de benen via de bil. De klachten van zwangerschapsischias komen vaak plotseling op en kunnen zo vervelend zijn, dat de symptomen het dagelijkse functioneren flink kunnen beïnvloeden.

Zwangerschapsischias kan bij iedere zwangere vrouw voorkomen. Heb jij last van deze vervelende aandoening tijdens de zwangerschap en wil je meer te weten komen over deze kwaal? Lees dan meer over ischias tijdens de zwangerschap op deze pagina. Op deze pagina lees je niet alleen wat de symptomen zijn van zwangerschapsischias, maar ook hoe deze kwaal behandeld wordt en welke oefeningen je zelf kunt doen om de klachten van ischias te verminderen.

Symptomen van zwangerschapsischias

De klachten die vrouwen ervaren als ze te maken krijgen met zwangerschapsischias, kunnen bij iedere patiënt verschillend zijn. Hoewel iedere vrouw te maken heeft met andere symptomen, zijn er wel enkele symptomen te beschrijven die bij iedereen met zwangerschapsischias voorkomen. De meest voorkomende symptomen van de vervelende kwaal, zijn de volgende:

  • Een stekende pijn in de onderrug, in de bil en in het been
  • Een branderige pijn in de onderrug, in de bil en in het been
  • Pijnscheuten die in de rug beginnen en via de bil naar het been doorlopen
  • Zwakke beenspieren
  • Een verdoofd gevoel in het been, die door kan lopen tot in de voet of de tenen
  • Tintelingen
  • Spierkrampen
  • Verminderde reflexen in de knieën en de enkels
  • Pijn in de voeten of in de tenen
  • Het verslappen van de kuitspieren

Sommige vrouwen hebben last van alle symptomen en ervaren alle klachten bovendien erg ernstig, terwijl andere dames slechts met enkele symptomen te maken hebben en deze symptomen ook niet zo heftig ervaren.

De behandeling van zwangerschapsischias

Het is niet gemakkelijk om de pijn van zwangerschapsischias aan te pakken en dit komt omdat de zenuw in kwestie uit zichzelf moet herstellen. Krijg je erge last van de klachten die bij de kwaal horen, dan is het mogelijk om naar de huisarts of de fysiotherapeut te gaan en hier te laten onderzoeken hoe de klachten verminderd kunnen worden.

Wordt er een actieve behandeling gestart tegen de kwaal, dan krijg je oefeningen om meer kracht en flexibiliteit in het lichaam te krijgen. Heb je een sterkere rug, dan worden de klachten minder en is de kans op het terugkomen van de kwaal bovendien kleiner. Start men een passieve aanpak tegen zwangerschapsischias, dan wordt er gebruik gemaakt van zaken als elektrische stimulatie, lasertherapie of ultrasoundtherapie om de klachten van de kwaal tijdelijk te verminderen.

Tot slot is het ook mogelijk om medicatie voor te schrijven, zodat de pijn wat minder wordt en het lichaam beter kan herstellen.

Oefeningen voor zwangerschapsischias

Er zijn diverse oefeningen die je zelf kunt doen of die je samen met de fysiotherapeut kunt doen om de klachten van zwangerschapsischias te verminderen. De drie belangrijkste oefeningen die je in het eerste stadium van het herstel kunt doen, worden hieronder beschreven.

Oefening 1

Ga op je rug op de grond liggen en trek je knieën op. Open de knieën naar buiten door druk uit te oefenen tegen de zijkant van de knieën en blijf zo even liggen. Herhaal de oefening enkele keren per dag.

Oefening 2

Ga op je rug op de grond liggen en trek je knieën op. Strek je been om en om, waarbij de hielen van de voet op de grond blijven liggen. Herhaal de oefening enkele keren per dag.

Oefening 3

Ga op de grond liggen en rol op je goede zij, ofwel de zij die geen pijnklachten veroorzaakt. Trek je knie op die het dichtst bij de grond ligt en strek het ‘zieke’ of pijnlijke been. Let goed op dat de heup licht gebogen blijft, want met een licht gebogen heup krijg je het beste effect.

Zijn de klachten iets minder geworden door bovenstaande oefeningen, dan kun je andere oefeningen proberen om de kwaal sneller te laten verdwijnen door het herstel te stimuleren. Eén van de oefeningen die je kunt doen om het herstel te stimuleren, is de volgende. Neem plaats op het bed door op de rand van het bed te gaan zitten. Ga half rechtop zitten en steun met je armen achter je rug op het bed. Trek eerst de ene knie op en als je deze knie helemaal opgetrokken hebt, strek je de knie. Wissel een aantal keren van been en herhaal de oefening enkele keren per dag.

Zwangerschap ischias verhelpen door te zwemmen?

Soms hoor je ook dat zwemmen hiervoor kan helpen, men noemt het zwangerschapsischiaszwemmen. Opgelet, schoolslag is hierbij niet toegelaten. Zwemmen op de rug kan in sommige gevallen dan weer wel. Informeer je hierover bij je huisarts, kinesitherapeut of gynaecoloog. Zij kunnen je meteen vertellen wat dit inhoudt en hoe je dat het beste aanpakt.

Niets gevonden