Cholesterolverlagende voeding & kruiden: Beter dan medicatie?!

cholesterolverlagende-voeding-kruiden-beter-dan-medicatie.jpg

Steeds meer mensen hebben last van een te hoog cholesterolgehalte. Dit kan nare gevolgen met zich meebrengen. Zo kan te veel cholesterol leiden tot slagaderverkalking. Uiteindelijk kunt u zo hart- en vaatziektes oplopen. Daarom is het belangrijk uw cholesterolgehalte goed in de gaten te houden.

Wat is cholesterol eigenlijk?

Vrijwel iedereen heeft wel eens ooit gehoord van cholesterol, maar er zijn maar weinig mensen die precies weten wat het is. Cholesterol is een bouwstof voor cellen en hormonen. Te veel cholesterol is slecht voor je, maar het is een stof waar we niet zonder kunnen. Zonder deze stof zou je niet kunnen functioneren. Het zorgt dat lichaamscellen worden opgebouwd en dat hormonen worden geproduceerd. Ook is deze stof zeer belangrijk voor een goede spijsvertering. Cholesterol is een stof die terug te vinden is in veel dierlijke en plantaardige producten. Een groot deel (maar liefst 70%) wordt echter door onze eigen lever gemaakt. Er zijn twee soorten cholesterol. De LDL is slecht voor je, want hierbij wordt het cholesterol afgevoerd naar de weefsels via de bloedvaten. De HDL is de goede vorm cholesterol, want deze brengt het cholesterol juist naar de lever, waar het verdwijnt.

Wat houdt een te hoog cholesterolgehalte in?

Wanneer je korte tijd een te hoog cholesterol hebt, hoeft niet voor problemen te zorgen. Na enkele jaren kan het echter risico’s met zich meebrengen. In dit geval heb je te veel slecht cholesterol, ofwel LDL. De stof hoopt zich dan op in de wanden van je bloedvaten. Daardoor worden deze nauwer. Uiteindelijk kunnen ze zelfs geheel dichtslibben. Op zo’n moment ontstaat hart- en vaatziekten. Het kan zelfs dodelijk zijn, wanneer de dichtgeslibde aderen zorgen voor bijvoorbeeld een hartinfarct.

Oorzaken

Een hoog cholesterolgehalte kan door verschillende factoren worden veroorzaakt. De belangrijkste staan hieronder op een rij:

Hoe kun je het voorkomen?

In sommige gevallen kun je niets doen aan een te hoog cholesterolgehalte. Vaak is het echter wel te voorkomen. Met enkele simpele maatregelen kun je je cholesterolgehalte drastisch verlagen. Een gezondere leefstijl kan al veel veranderen. Dit houdt in dat je voldoende beweegt, gezonde voeding eet en niet rookt.

De juiste voeding

Gezond eten is voor veel mensen vaak lastig. Welke producten bevatten nu weinig cholesterol en welke juist veel? Ook zijn het vaak de lekkere producten die slecht voor je zijn. Ook al is het nog zo lekker, probeer de inname hiervan toch zo veel mogelijk te beperken. Hieronder wordt opgenoemd welke producten je beter wel, en welke je beter niet kunt eten.

Fruit en groente

Van fruit en groente kun je eigenlijk niet genoeg eten. Ze bevatten geen cholesterol en zijn rijk aan vezels. Gezonder kan haast niet. Het is verstandig vooral groente en fruit met sterke kleuren te eten, want deze bevatten meer antioxidanten.

Granen en zetmeelhoudende producten

Pasta, rijst, wit brood en andere granen en zetmeelhoudende producten zijn over het algemeen niet heel goed voor je. Ze bevatten namelijk veel verzadigde vetten. Kies daarom altijd voor de volkoren varianten. Deze zijn rijk aan vezels.

Zuivel en vlees

Beiden zijn onmisbaar in je dieet, maar het is belangrijk dat je de juiste varianten kiest. Laat volvette zuivel, zoals volle melk en vette kazen, en vet vlees, zoals salami en rauwe ham, staan en kies altijd voor de vetarme en magere varianten.

Vis

Vis zit val met goede verzadigde vetten. Dit is dus een goed alternatief voor vlees.

Eieren

Eieren zijn zeer rijk aan cholesterol. Dit is terug te vinden in het eigeel. Daarom is het verstandig niet te veel eieren te eten. Aangeraden wordt om je inname te beperken tot 3 eieren per week.

Olie en boter

Olie en boter moeten zoveel mogelijk beperkt worden. Beiden zijn namelijk zeer vet. Je kunt wel kiezen voor varianten met weinig vet, zoals margarine of minarine en olijfolie in plaats van bakboter.

Conclusie

Als je dit allemaal in gedachten houdt bij het eten, ben je al meteen gezonder. Probeer zoveel mogelijk producten met verzadigde vetten te vermijden. Snoep zo weinig mogelijk en drink ook geen alcohol. Let er daarnaast op dat je wel voldoende onverzadigde vetten en vezels binnen krijgt. Op die manier kun je gemakkelijk je cholesterol verlagen. Je wordt zo gezonder en de kans op hart- en vaatziektes neemt sterk af. Let daarom altijd goed op je voeding, zodat je nog lang en gezond kunt leven.