scrollTop top

De zin en onzin van voedingssupplementen volgens voedingsexperte Hella Van Laer

De zin en onzin van voedingssupplementen volgens voedingsexperte Hella Van Laer

Voedingssupplementen. Je hebt er waarschijnlijk al over gehoord of gelezen, of ze zelf al eens uitgeprobeerd. Maar hebben die pillen of ampules vol extra vitaminen en mineralen nu effect op ons lichaam of niet? Gezond- expert Hella Van Laer vertelt over de zin en onzin van voedingssupplementen.

In onze laatste podcastaflevering hebben we het uitgebreid over voedingssupplementen. Beluister hieronder volledig.

‘Voedingssupplementen innemen is nergens voor nodig’

ONZIN: ‘Als je gezond en gevarieerd eet, zou je geen tekorten mogen hebben. En dan is het inderdaad nergens voor nodig om supplementen te nemen. Wees daarom eerlijk met jezelf en stel je af en toe eens de vraag: heb ik wel een gezond en gevarieerd voedingspatroon? Er zitten bijvoorbeeld andere voedingsstoffen in kiwi’s dan in een banaan. Afwisseling in voeding is daarom belangrijk. Eet ook zeker één keer per week vette vis en af en toe een handvol noten. En uiteraard ook massa’s verschillende groentesoorten. Als je dat al kunt inplannen, dan is de kans groter dat je ook gezonder zult eten. Het zijn al die kleine beetjes die zorgen voor je gezondheid. Eet je niet gezond en gevarieerd? Dan kunnen voedingssupplementen wél nodig zijn. Laat regelmatig je bloed checken door je dokter.’

‘Ook vitamine D-supplementen zijn overbodig’

ONZIN: ‘De meeste Belgen hebben op het einde van de winter een tekort aan vitamine D. Die vitamine maken we zelf aan door voldoende in de zon te zitten. Maar door de hete zomer bleven we vaak binnen, waar het koel was, en tijdens de wintermaanden staat de zon geografisch gezien verder van de aarde, waardoor we moeilijker aan vitamine D geraken. Is het absoluut noodzakelijk om vitamine D bij te nemen? Nee, maar het kan ook zeker geen kwaad om het te doen vanaf de herfst tot de lente.’

‘Voedingssupplementen van de supermarkt zijn even goed als die van de apotheek’

ONZIN: ‘Als je geld wilt geven aan voedingssupplementen, dan raad ik aan om ook echt te investeren in kwaliteit. De producten uit de supermarkten zijn natuurlijk ook streng getest en gecontroleerd. Maar vaak zitten er in die (goedkopere) voedingssupplementen minder werkzame stoffen, waardoor ze ook minder actief werken dan die van de apotheek. En als ze dan toch amper werkzaam zijn, waarom zou je er dan je geld aan uitgeven?’

‘Voedingssupplementen mag je zomaar innemen’

ONZIN: ‘Het is niet echt nodig om bij een dokter langs te gaan voor je voedingssupplementen inneemt. Het is wel belangrijk om naar het advies en de aan­bevolen dosissen (zie ook stelling 10) van de apotheker te luisteren. Ik raad aan om zeker één keer per jaar door je huisarts je bloed te laten checken, preventief, ongeacht of je ziek bent of niet. Het is zoals met je auto naar de garage gaan voor een onderhoud. Blijkt uit dat bloedonderzoek dat je geen tekorten hebt, dan moet je ook niets extra’s innemen. Vitamine D bijnemen in de wintermaanden kan nooit kwaad (zie ook stelling 2), en in bepaalde (stressvolle) periodes kan een vitamine B-complex tijdelijk aan­gewezen zijn.’

‘Seizoensgroenten eten is belangrijk’

ZIN: ‘Het grootste voordeel van seizoensgroente is de duurzaamheid ervan. Groenten uit landen als Egypte of Spanje zijn enkele dagen tot twee weken oud vooraleer ze bij ons in de winkel belanden. Daardoor verliezen ze veel meer vitamines en mineralen dan groenten die bij ons geteeld en geoogst worden. Dat is trouwens ook een misvatting die ik vaak hoor over diepvriesfruit of -groente. Veel mensen denken dat die ongezond zijn, maar eigenlijk zijn dat producten die recht van het veld komen en meteen diepgevroren zijn (als ze niet bewerkt zijn met suiker, vette room of andere ongezondere toevoegingen, natuurlijk). Ze hebben dus niet de tijd gehad om waardevolle vitaminen te verliezen en zijn daarom minstens even gezond als verse groente en fruit.’

‘Vroeger overleefden mensen ook zonder voedingssupplementen, dus waarom zouden we er nu dan nodig hebben?’

ONZIN: ‘Ons voedingspatroon is enorm veranderd. We namen vroeger veel meer de tijd om kwalitatieve maaltijden te bereiden met verse producten en groente. Nu doen we dat minder en vallen we al snel terug op ongezonde snacks. Uit gemakzucht gaan sommige mensen bijvoorbeeld één keer per week frieten halen of bestellen ze iets bij de chinees. Maar daar zitten amper of geen belangrijke voedingsstoffen in. De fout die we maken is dus dat we niet genoeg pure gerechten met verse groente ­klaarmaken.’

‘Homeopathische producten zijn even werkzaam als voedingssupplementen’

ONBESLIST: ‘De kracht van homeopatische geneesmiddelen is nog te weinig bestudeerd. Grootschalige wetenschappelijk onderbouwde studies zijn enorm complex en kosten heel veel geld. We weten dus nog niet honderd procent zeker of ze ook werken en veel wetenschappers zullen dan ook zeggen dat ze quatsch zijn. Ik sta er wel voor open. Voel jij je er goed bij? Neem dan gerust homeopathische middelen in. Mijn advies? Laat je sowieso begeleiden door een professional.’

‘Voedingssupplementen om af te vallen? Geen goed idee!’

ZIN: ‘Vaak zijn mensen op zoek naar een quick fix als ze willen vermageren. Het resultaat? Ze grijpen naar voedingssupplementen, die snel resultaat beloven. Het is echter veel verstandiger om je levensstijl aan te passen. Als je gezonder eet en beweegt, zal je automatisch gewicht verliezen. En dan zal je achteraf ook minder snel weer bijkomen. Tegenstrijdig genoeg kunnen bepaalde tekorten er wél voor zorgen dat je gewicht toeneemt. Zo kan een ijzertekort er deels voor zorgen dat je je minder happy voelt, en wat gebeurt er vaak als mensen slecht in hun vel zitten? Ze grijpen sneller naar ongezonde voeding. Merk je dus dat je abnormaal veel zin hebt in junkfood? Dan heb je misschien wel een vitaminetekort, en is het aan te raden om je bloed te laten controleren.’

‘Voedingssupplementen in druppels, pastilles, pipetjes of capsules, daar is weinig verschil tussen’

ZIN, MAAR…: ‘Op zich maakt het niet veel uit in welke vorm je voedingssupplementen inneemt. Er zijn echter een paar uitzonderingen. Zo tonen studies aan dat we van vitamine D beter elke dag een kleine hoeveelheid innemen, dan één grote hoeveelheid – een pipet – per maand. Voedingssupplementen in capsulevorm zijn vaak handiger in gebruik.’

‘Je kunt geen overdosis ­voedingssupplementen innemen’

ONZIN: ‘In een hoge dosis kunnen sommige vitamines wel schadelijk zijn. Het gaat dan vooral om de vetoplosbare vitamines A, D, E en K. Die worden – in tegenstelling tot wateroplosbare vitamines – in ons lichaamsvet opgeslagen. Als je te veel van deze vitamines inneemt, kun je bijgevolg een overdosis veroorzaken. Klachten die wijzen op een mogelijke overdosis zijn hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid en diarree. Bovendien kan een overmatig gebruik van supplementen met vitamine D zorgen voor kalkafzettingen in het lichaam. Te veel supplementen met vitamine E kunnen de bloedstolling dan weer beïnvloeden. Hou je dus altijd aan de aanbevolen dosis!’


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    265.475.175
  • Aantal
    doden
    5.251.924
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.827.467
  • Aantal
    doden
    27.167

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!