Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

Week van de migraine: dit zijn de belangrijkste triggers van een aanval en zo kan jij daarop inspelen!

Lore
5 min read

‘Hoe mijn migraine en ik samenwerken’, met die slogan wil de Week van de Migraine (29 september t.e.m. 3 oktober) zowel migrainepatiënten als hun werkomgeving duidelijk maken hoe ernstig migraine kan zijn. 75% van de migrainepatiënten heeft al eens een aanval gehad op het werk en 11% geeft aan dat ze geen begrip krijgt van collega’s en bazen.

Veel triggers en dus nooit 100% duidelijk

Evy Gruyaert, ambassadrice van de Week van de Migraine en zelf migrainelijder ervaart dat ook: “Het vervelende aan migraine is dat er veel triggers zijn, en het dus nooit 100% duidelijk aanwijsbaar is wàt nu precies voor de doorbraak van een aanval heeft gezorgd. Was het effectief dat stukje kaas dat ik at, de hoge werkdruk en bijhorende stress van die dag, die felle parfum van de man naast me in de vergaderzaal, de weersverandering of het felle licht van de opkomende zon daarnet in de auto?”

Top 5 triggers

De meest genoemde triggers bij Belgische migrainepatiënten zijn:

  1. Stress (54%)
  2. Verandering in het slaappatroon (42%)
  3. Fel licht (26%)
  4. Langdurig gebruik van beeldschermen (21%)
  5. Flitsend licht (20%)

Er zijn wel verschillen op vlak van geslacht of leeftijd. Zo is stress bijvoorbeeld vaker een trigger voor vrouwen dan voor mannen. Honger en dorst is dan weer vooral bij jongeren een duidelijke trigger.

Invloed van etenswaren

In 15% van de gevallen worden ook bepaalde voedingswaren genoemd als mogelijke trigger voor migraine, namelijk:

  1. Chocolade en andere zoetigheden (36%)
  2. Voedingswaren die aspartaam of andere kunstmatige zoetstoffen bevatten (21%)
  3. Kaas (20%)
  4. Alcohol (19%)

Hoe eigen migrainetriggers bepalen?

“Een beter begrip van migrainetriggers kan patiënten helpen om hun ziekte meer onder controle te krijgen,” aldus Professor Jan Versijpt (neuroloog en coördinerend geneesheer van de kliniek voor Hoofd- en aangezichtspijn UZ Brussel). Triggers kunnen echter individueel erg verschillend zijn, hoe pak je dat als migrainepatïënt het best aan?

Migrainedagboek

Professor Jan Versijpt legt uit: “Het is van belang om de triggers bij te houden, dit kan bijvoorbeeld met behulp van een migrainedagboek”.

Apotheker

Ook bij je apotheker kan je terecht: “Het is belangrijk dat patiënten weten dat ze niet enkel voor informatie over hun medicatie bij hun apotheker terecht kunnen, maar dat ze ook samen met hen de symptomen en triggers van een aanval kunnen identificeren,” verklaart Lieven Zwaenepoel, woordvoerder van de Algemene Pharmaceutische Bond, ook een partner van de Week van de Migraine.

Preventie: hoe triggers en bijgevolg migraine vermijden?

Ook bij de preventie kan je apotheker een rol spelen: hij/zij kan je eerstelijnsadvies geven over de behandeling van je klachten. Hij verwijst je eventueel ook door voor een diagnose of preventieve behandeling als dat nodig is.

Om migrainetriggers te vermijden passen 6 op de 10 migrainepatiënten hun levensstijl aan. 33% van de patiënten let extra op een regelmatig slaappatroon en een kwalitatieve slaap. 22% draagt een (zonne)bril die fel licht tegenhoudt. 15% vermijdt feestjes, concerten en andere plaatsen met te veel lawaai en 15% drinkt geen alcohol om migraine te vermijden

1 op 5 van de Belgische migrainepatiënten heeft het gevoel dat ze niet van het leven kunnen genieten omdat ze door hun migraine zoveel moeten mijden. Daar kunnen ze niet altijd mee terecht bij hun direct omgeving: omdat ze hen niet willen lastigvallen of omdat ze bang zijn van hun reactie. 4 op de 10 patiënten zou het wel fijn vinden dat hun omgeving wat meer interesse toont en mededogen heeft voor hun ziekte en de triggers.

Over de Week van de Migraine

De Week van de Migraine vindt plaats van 28 september tot en met 3 oktober 2020. In de apotheken zijn er, naast de campagneposters, ook informatiebrochures over migraine beschikbaar. Er worden ook slaapmaskers uitgedeeld.

De sensibiliseringscampagne spreekt zowel migrainepatiënten als hun omgeving aan, en kwam tot stand met de steun van het farmaceutisch bedrijf GSK Consumer Healthcare, de apothekersvereniging APB (Algemeen Pharmaceutische Bond) en Ophaco, de vereniging der coöperatieve apotheken van België. Je leest er alles over op www.migraine-info.be.

Door Lore

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…