Nervositeit

Hoewel velen denken dat nervositeit staat voor een geheel van psychische klachten, is dit niet helemaal waar. Nervositeit staat namelijk voor stoornissen van het zenuwstelsel, die heel verschillend van aard kunnen zijn. Zo kunnen de stoornissen van het zenuwstelsel zich zowel uiten in psychische klachten als in lichamelijke klachten.

Psychische klachten door nervositeit

Enkele klachten die kenmerkend zijn voor nervositeit, zijn klachten als innerlijke onrust, stemmingswisselingen, depressies en angsten. Daarnaast zijn mensen die te maken hebben met nervositeit vaak gevoelig, prikkelbaar en onzeker.

Lichamelijke klachten door nervositeit

Naast psychische klachten door nervositeit, kunnen mensen ook te maken krijgen met lichamelijke klachten. Zo kun je je slap voelen, maagklachten ervaren, te maken krijgen met darmklachten en hartkloppingen voelen. Andere klachten die kenmerkend zijn voor nervositeit zijn bovendien moeite met ademhalen, duizeligheid, hoofdpijn, migraine, overmatig zweten, een stoornis in de spijsvertering en pijn in de armen en benen. En omdat je niet alleen lichamelijke klachten hebt, maar je psychisch ook niet honderd procent voelt, hebben mensen met nervositeit ook vaak last van slapeloosheid door de combinatie van symptomen van nervositeit. Tot slot kan men tevens te maken hebben met seksuele stoornissen, zoals impotentie.

De oorzaken van nervositeit

De meeste mensen die last hebben van nervositeit, hebben dit door een overgevoeligheid van het zenuwstelsel. Zo kunnen deze mensen bij zelfs de kleinste conflicten al te maken krijgen met de lichamelijke en psychische klachten van nervositeit, terwijl andere mensen deze klachten pas bij hele grote conflicten ervaren. Hierdoor hebben sommige mensen dan ook sneller en vaker last van nervositeit dan andere mensen.

De overgevoeligheid van het zenuwstelsel kan veroorzaakt worden door enkele factoren:

  • Aanleg.
  • Organische aandoeningen, zoals een te sterk werkende schildklier.
  • Psychische ziekten, zoals psychosen.
  • Aanleren, bijvoorbeeld door een gespannen sfeer in de directe omgeving toen men nog een kind was. Hierdoor heeft het kind geleerd sneller gespannen te zijn en kan men later nervositeit ontwikkelen.

Tips tegen nervositeit

Er zijn enkele tips die nervositeit kunnen verminderen. Deze tips werken niet bij iedereen, maar zijn zeker de moeite waard om te raadplegen als er sprake is van nervositeit. En door verschillende tips te proberen, kom je er vanzelf achter welke tips jouw nervositeit verminderen en welke tips minder goed werken voor jou.

Tip 1: slaap voldoende

Als je een belangrijke gebeurtenis op de planning hebt staan die voor nervositeit kan zorgen, is het belangrijk om je lichaam goed voor te bereiden op deze gebeurtenis. Dit doe je ten eerste door voldoende te slapen, zodat je lichaam alle tijd krijgt om uit te rusten. Daarnaast wordt ook aangeraden om gezond te eten en regelmatig te bewegen.

Tip 2: creëer meer zelfvertrouwen

Mensen met nervositeit hebben hier vaak last van door een bepaalde onzekerheid. Zo wordt men gespannen omdat men denkt iets niet te kunnen, waardoor nervositeit ontstaat. Door meer zelfvertrouwen te creëren, kan nervositeit sterk verminderen.

Tip 3: let op je ademhaling

Als mensen zenuwachtig zijn, gaan ze al snel heel snel en heel kort ademen. Hierdoor wordt het lichaam vanzelf nog meer gespannen en worden de gevoelens van nervositeit erger. Probeer daarom altijd lang adem te halen vanuit de buik en breng je lichaam op deze manier tot rust. Op deze manier zullen de gevoelens van nervositeit namelijk langzaam verminderen en kom je meer tot rust. Het concentreren op de ademhaling werkt overigens ook goed, omdat je hier rustig van wordt.