5 tips om minder te piekeren

5-tips-om-minder-te-piekeren.jpg

Piekeren is een verschijnsel waar iedereen wel eens last van heeft. Je kent het wel: slapeloze nachten waarin je alleen maar ligt te piekeren en te woelen. Het kan over van alles gaan, een spannende presentatie, een belangrijke vergadering, het halen van je rijbewijs, … Je kunt zelfs piekeren over het feit dat je piekert. Wij hebben 5 tips voor de echte ‘piekeraars’ onder ons opgesteld.

1. Zorg voor een positieve focus

Met piekeren concentreer je je op het probleem. Met een positieve focus concentreer je je op de oplossing. Het klinkt simpel, maar dit is moeilijker dan het klinkt.

2. Controle

Veel zorgen komen door onze behoefte aan controle. We willen de situatie beheersen, andere mensen iets laten doen of gewoon zeker zijn van de toekomst. Het punt is dat je sommige dingen gewoon niet kunt controleren. We hebben weinig invloed op wat andere mensen doen of wat de toekomst ons brengt. Leer controle los te laten.

3. Blijf goed nadenken

Heb jij wel reden tot piekeren? Vaak piekeren mensen om de kleinste dingen waar je eigenlijk helemaal niet zoveel over hoeft na te denken. Ga na of jouw probleem wel echt het piekeren waard is.

4. Yoga

Je hebt verschillende yoga- en ademhalingsoefeningen tegen piekeren en stress, probeer er een paar uit en wie weet werkt het wel bij jou.

5. Vermijd cafeïne

Cafeïne is een gevaarlijk middeltje voor piekeraars. Het zorgt alleen maar voor nog meer stress. Als je veel piekert kun je maar beter die kop koffie laten staan. Dat zorgt alvast voor meer rust in je hoofd.