Speltwraps met ricotta en zalm

speltwraps-met-ricotta-zalm.jpg

Gewone bloem of tarwe wordt meer een meer vervangen door volkoren spelt om een gezond en evenwichtig eetschema aan te vullen. Volkoren producten bevatten sowieso al meer vezels, en daar is spelt geen uitzondering op. Volkoren spelt bevat meer vezels (tot wel 10 gram per 100 gram) en eiwitten (12 gram/100 gram) waardoor je langer een verzadigd gevoel zal hebben. Ook de vertering heeft baat bij een hoge hoeveelheid vezels.

Spelt is gezonder in vergelijking met gewone tarwe, omdat de voedingsstoffen zich in de binnenste kern van de speltkorrel bevinden. Bij tarwe gaan de voedingsstoffen tijdens het maalproces grotendeels verloren, bij spelt blijven deze bewaard. Hierdoor zou spelt je immuunsysteem versterken, migraineaanvallen tegengaan en je gewrichten soepeler maken.

Ingrediënten voor 4 porties

  • Speltwraps kopen (kant-en-klaar in de winkel)
    ​OF speltwraps maken :
    • 200 gram volkoren speltmeel
    • 2 eieren
    • 400 ml water
    • Snuifje zout en peper
  • Bieslook en dille
  • Een scheutje vloeibare margarine van Becel (Bakken en Braden)
  • 4 eetlepels ricotta
  • Gerookte zalm (160 gram)
  • Salade/spinazieblaadjes/rucola naar keuze

Bereiding

Meng alle ingrediënten voor de wraps en bak in een platte pan. Giet telkens een scheutje vloeibare margarine in de pan zodat de wrap niet aanplakt. Draai om zoals een pannenkoek en laat lichtjes bruin worden.
Smeer de ricotta op de wrap, voeg kruiden naar keuze toe.

Snij plakjes zalm af en beleg over de diameter van de wrap om overal evenveel zalm te hebben als je de wrap oprolt. Eventueel kan je kerstomaatjes, of komkommer toevoegen voor extra bite.
Rol de wrap, steek vast met een tandenstoker. Snij in twee of snij in kleine schijfjes en serveer als hapje.