It looks like JavaScript is disabled. Please enable it in order for this website to work properly.

GEZOND ONDERNEMEN: Caroline Vercauteren van BonMush

Gezond.be
7 min read

Hoe combineer je innovatie, duurzaamheid, en een focus op gezondheid in een markt die gewend is aan traditionele producten? Caroline Vercauteren, oprichtster van BonMush, doet het met flair en vastberadenheid. Vanuit haar achtergrond als apotheker en haar ervaring in de voedingsindustrie, transformeerde ze een klassiek charcuteriebedrijf in een merk dat plantaardige, lokale en milieuvriendelijke alternatieven biedt. In dit interview deelt Caroline haar inspirerende ondernemersreis, de uitdagingen die ze tegenkwam, en de lessen die ze onderweg leerde. Ontdek hoe BonMush niet alleen voeding, maar ook een bewuste levensstijl promoot en een blijvende impact wil creëren.

1. Wat is BonMush?

BonMush is een Belgisch merk dat zich richt op het ontwikkelen & produceren van duurzame en uiterst lekkere producten gemaakt van lokaal geteelde oesterzwammen, gaande van smeersalades tot worstjes en burgers. Het bedrijf wil consumenten een smakelijk, voedzaam en milieuvriendelijk alternatief bieden voor dierlijke producten. BonMush streeft ernaar om zowel goed te zijn voor de planeet als voor de gezondheid van de consument.

2. Waarom begon je met BonMush en wat inspireerde je om deze stap te zetten?

Zeven jaar geleden nam ik het charcuteriebedrijf van mijn schoonouders in Ieper over. Met een focus op duurzaamheid en lokale productie lanceerde ik een assortiment op basis van oesterzwammen, met Sea salad als eerste succes. Ondanks uitdagingen in de markt blijf ik vastberaden om te innoveren met soja-, lactose- en glutenvrije Belgische producten, en een nieuwe categorie te creëren.

BonMush ontstond uit mijn visie om een duurzamer voedselsysteem te creëren. Ik was geïnspireerd door de noodzaak om de impact van de vleesindustrie op het milieu te verminderen, zoals CO2-uitstoot, ontbossing en watergebruik. Daarnaast wilde ik voedingsrijke producten aanbieden die passen binnen een bewuste en gezonde levensstijl. Wist je dat oesterzwammen nauwelijks water of land nodig hebben?

3. Wat maakt jouw merk/product/organisatie ‘gezond’ en wat betekent dat voor jou en je klanten?

BonMush biedt een gezondere kijk op de voedingsindustrie door te focussen op plantaardige alternatieven in plaats van de traditionele vleesvervangers die vaak komen van heel erg ver. BonMush werkt samen met de boeren van bij ons. Hoewel sommige producten, zoals smeersalades, nog ingrediënten als mayonaise bevatten, betekent ‘gezond’ voor BonMush vooral het gebruik van natuurlijke, voedzame ingrediënten zoals oesterzwammen. Deze aanpak biedt een duurzaam alternatief voor producten die voorheen gemaakt werden met restjes vlees, wat tegenwoordig vaak leidt tot de massale slachting van dieren voor smaak die niet altijd overtuigend is. Door oesterzwammen te gebruiken, wil BonMush niet alleen een smaakvol product bieden, maar ook bijdragen aan een bewuster voedselsysteem dat rekening houdt met zowel de gezondheid van de consument als het milieu.

4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

Een hoogtepunt voor BonMush was het op de markt brengen van ons 1e product (maart 2020 in Colruyt, covid dus goed, want iedereen ging naar de colruyt achter WC papier, maar stonden ook meer stil bij hun voeding ), evenals de positieve ontvangst door consumenten die waarde hechten aan duurzaamheid en gezondheid (dagelijks fan berichtjes!).
Dieptepunten zijn gerelateerd aan de uitdagingen die komen kijken bij de productie en distributie van een nieuw product (geen actief salesteam) zoals logistieke problemen + een markt die nog te veel gericht is op traditionele vleesproducten.

5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

In de loop der jaren heb ik geleerd om minder blindelings te vertrouwen op mensen. Ik vind het zelf jammer om dit te zeggen. Ik was nogal naïef en had het beste voor met iedereen, maar dat is veranderd. Ondernemen heeft me gevormd en me geholpen om realistischer naar situaties te kijken. Ik zou nu wellicht kritischer omgaan met samenwerkingen en beter afstemmen op feedback van klanten. Dit heeft me doen beseffen hoe belangrijk het is om flexibel te zijn en mijn strategieën aan te passen op basis van veranderende behoeften en trends in de markt.

6. Hoe heeft je persoonlijke groei en ontwikkeling je onderneming beïnvloed?

Naarmate ik meer ervaring opdoe, heb ik al doende geleerd hoe ik beter beslissingen neem, met uitdagingen omga en een gezonde balans houd tussen m’n waarden en de zakelijke realiteit.

7. Wat zijn de meest waardevolle lessen die je hebt geleerd sinds je begon met ondernemen?

Ik heb geleerd dat geduld en doorzettingsvermogen cruciaal zijn bij het opzetten van een duurzaam bedrijf. Daarnaast heb ik waarde gehecht aan het begrijpen van de markt en het belang van een goede product-market fit.

8. Welke impact wil je nalaten met BonMush?

BonMush wil een positieve impact nalaten op zowel de gezondheid van mensen als de gezondheid van de planeet. Door de productie van mushroombased classics wil het merk bijdragen aan een duurzamer voedselsysteem en mensen bewust maken van de voordelen van plantaardige voeding, maar wel op een meer funky en vooral heel lekkere manier.

“ It’s a small, super convenient way of having a huge impact. Because while you seem to simply enjoy a delicious dish, you chose so Mush More”

9. Hoe zorg je voor een balans tussen werk en privéleven, en hoe belangrijk is dat voor jouw eigen gezondheid en welzijn?

Balans tussen werk en privéleven is cruciaal voor elke ondernemer, maar ik vind deze de laatste tijd echt moeilijk. Aangezien BonMush zich inzet voor gezondheid en welzijn, is het aannemelijk dat de oprichtster zelf ook streeft naar een gezonde balans, maar het lijkt gemakkelijker om dit neer te pennen dan dit effectief ook uit te voeren. Nog meer zal ik m’n grenzen moeten stellen. Ik heb voorgenomen om meer tijd te reserveren voor ontspanning (pilates!) en familie (m’n man die 1 op 3 weken een week weg is naar Amerika voor zijn werk), en bewust om te gaan met stressmanagement.

10. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

Een gouden tip voor ondernemers zou kunnen zijn: blijf gefocust op je visie en MUSH-ION 😊 Daarnaast is het belangrijk om geduld te hebben (wij hebben niet enkel ons productportfolio aangepast, maar ook ons klantenportfolio door van slagers naar retail te stappen), vooral als je in een nieuwe markt opereert. Innovatie en duurzaamheid vragen tijd, maar de impact kan enorm zijn als je volhoudt.

Wil je meer weten over BonMush en hun missie?
Bezoek BonMush en ontdek hoe zij bijdragen aan een gezondere toekomst.

Fotograaf: @bynouchka

Door Gezond.be

These articles may also interest you ...

Lees Meer ...

Logo Gezond

Most shared

These articles may also interest you ...