It looks like JavaScript is disabled. Please enable it in order for this website to work properly.

GEZOND ONDERNEMEN: Yasmin Vantuykom van Scroll-A-Holics & Workaholics.

Gezond.be
8 min read

Social media heeft een enorme impact op hoe we ons voelen, werken en relaties onderhouden. Maar wat als die impact niet altijd positief is? Yasmin Vantuykom, ondernemer, auteur en podcastmaker, weet als geen ander hoe schermtijd ons leven kan beheersen. Na het succes van haar influencer marketing agency Efluenz, dat ze in 2023 verkocht, maakte ze een radicale switch. Ze wilde zich niet langer laten meeslepen door de negatieve effecten van social media en besloot haar expertise in te zetten voor een andere missie: bewuster omgaan met digitale prikkels en mentale gezondheid versterken.

Dit jaar lanceert ze Quyet, een innovatief platform en product dat mensen helpt om evenwichtiger om te gaan met schermtijd en de impact ervan op hun welzijn. Daarnaast schreef ze het boek Workaholics, waarin ze oproept om los te breken van externe verwachtingen en een leven op eigen voorwaarden te leiden. In haar podcast Scroll-A-Holics gaat ze in gesprek met experts over de invloed van social media en constante bereikbaarheid op ons brein, relaties en productiviteit.

Hoe kijkt Yasmin zelf naar ondernemerschap, werkdruk en digitale balans? En welke inzichten heeft ze meegenomen uit haar eigen traject? We spraken haar over haar reis, de lessen die ze leerde en de impact die ze met Quyet wil maken.

1. Waarom begon je met Scroll-A-Holics en wat inspireerde je om deze stap te zetten?

Tijdens Efluenz merkte ik dat mijn motivatie en energie niet meer optimaal waren. Toen mijn oudste dochter van vier tegen de juf zei dat ik nooit met haar speelde en alleen maar werkte (terwijl ik eigenlijk op Instagram scrolde als ik bij haar was), besloot ik het roer om te gooien. Ik ga nu voor wat ik echt geloof en verkoop mijn bedrijf. Met een schermtijd van vijf uur per dag (alleen op mijn smartphone) zit ik in het gemiddelde van de maatschappij. We worden constant afgeleid door onze schermen, of het nu tijdens ons werk, gesprekken of tijd met dierbaren is.

Met de podcast "Scroll-A-Holics" wil ik mensen bewust maken van hun schermtijd en hen hulpmiddelen geven om hier beter mee om te gaan. In deze podcast van tien afleveringen spreek ik met experts om ons bewust te maken van ons schermgebruik en zowel de voordelen als gevaren te bespreken. Ik onderzoek hoe we bewuster met onze schermtijd kunnen omgaan en geef enkele praktische tips mee.

2. Wat deed je besluiten om Efluenz te verkopen en hoe heeft dat je kijk op succes veranderd?

Na mijn tijd als CEO en oprichter van Efluenz, een influencer agency dat ik in 2018 startte en uitbouwde tot een miljoenenbedrijf met 25 medewerkers in verschillende landen, merkte ik dat ik tegen een muur aanliep door mijn reactieve levensstijl en het verlies van mijn eigen definitie van succes. Daarom ben ik me gaan richten op mentale gezondheid.

Ik kon me niet langer identificeren met de boodschap en impact van mijn bedrijf, namelijk het inzetten van influencers om mensen zoveel mogelijk tijd op social media te laten doorbrengen. Daarom verkocht ik het bedrijf in 2024 aan mediagroep Rossel.

Met mijn boek en podcast wil ik mensen helpen de controle over hun tijd terug te krijgen. Door bewuster om te gaan met de informatie die we ontvangen en ons te verzetten tegen het constante "aan" staan. Onze aandacht is een van onze belangrijkste waarden die we nu gemakkelijk weggeven aan nutteloze informatie, wat leidt tot overbelasting.

3. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?

Er zijn veel hoogtepunten geweest: de schaalbaarheid van een idee, het omzetten van een (online) community naar een offline community, mijn eerste boek "Workaholics," een succesvolle exit, mijn eerste podcast "Scroll-A-Holics" en het herontdekken van wat mij energie geeft: mensen bewust maken van hun schermtijd en hen helpen weer proactief in het leven te staan.

Een dieptepunt was de realisatie dat ik me na 6 jaar helaas niet meer kon identificeren met mijn bedrijf, waar je toch veel van je eigenwaarde aan hecht. Toch was het de beste beslissing. En als (vrouwelijke) ondernemer zet een exit je nu eenmaal op de kaart in België.

4. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?

Ik ben bezig met de opstart van mijn tweede bedrijf (Quyet). Dit is een product en platform om mensen te helpen bewuster om te gaan met hun schermtijd. Ik neem veel lessen mee die ik vanuit Efluenz heb geleerd. Zoals beter kijken wie je aanneemt en of er een goede fit is. Meer focus op het team: hen goed bijhouden. Niet alles zo snel willen doen in alle aspecten van een onderneming, van groei in aantal klanten tot omzet.

5. Hoe heeft je persoonlijke groei en ontwikkeling je onderneming beïnvloed?

Efluenz heeft me laten zien wat mogelijk is en dat ik sterk genoeg ben om als ondernemer opnieuw te beginnen vanaf nul, zonder afhankelijk te zijn van mijn eerste bedrijf. Ik begon in bijberoep (naast mijn baan in risk management consulting) met social media beheer voor zelfstandigen voor 150 euro per maand. Twaalf jaar later heb ik een boek geschreven, een podcast gemaakt en een bedrijf verkocht. Dit was nooit gelukt als ik niet alles stap voor stap had gedaan, kansen had gecreëerd en steeds scherp bleef op wat voor mij belangrijk was en wat succes voor mij betekent. Twaalf jaar geleden was dat zelfstandig worden en geld verdienen; nu is het flexibiliteit hebben en werken aan dingen waar ik energie van krijg.

6. Wat zijn de meest waardevolle lessen die je hebt geleerd sinds je begon met ondernemen?

Je creëert je eigen kansen. Geef veel aan je netwerk, en op een gegeven moment krijg je iets terug. Sta regelmatig stil: ben ik nu waar ik wil zijn? Maakt dit me gelukkig? Durf risico’s te nemen als het antwoord nee is.
Luister naar advies, maar alleen van mensen die al staan waar jij in de toekomst wilt staan.

7. Welke impact wil je nalaten?

Dat mensen de moed hebben om voor zichzelf te kiezen, zonder zich druk te maken over wat anderen denken of wat de maatschappij normaal vindt. Dat het prima is om niet altijd "druk druk druk" bezig te zijn. We hebben meer controle over ons leven dan we vaak denken. Mentale gezondheid is heel belangrijk en wordt door veel factoren beïnvloed.

8. Hoe zorg je voor een balans tussen werk en privéleven?

Met de ervaring van de afgelopen jaren, zowel professioneel als persoonlijk (met twee kinderen van 4 en 2 jaar en een verbouwing), weet ik hoe belangrijk het is om energie te behouden. Ik heb een vaste dagelijkse routine, vooral doordeweeks. Ik beweeg dagelijks 45 minuten (krachttraining, hardlopen of wandelen). De eerste twee uur 's ochtends gebruik ik mijn telefoon niet, en ook niet in de zetel, tijdens het eten of een uur voor het slapen gaan. Ik plan maximaal twee avonden per week iets in (sociaal of werkgerelateerd). Anderhalf jaar geleden ben ik hiermee begonnen en het is echt een verademing.
Daarnaast staan al mijn notificaties staan uit; ik bepaal wanneer ik reageer op social media enzovoort, niet andersom.

9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?

Blijf trouw aan jezelf. Iedereen is uniek. Als ondernemer krijg je dagelijks veel advies en het is niet makkelijk om de juiste keuzes te maken. De afgelopen jaren heb ik vaker "Nee" gehoord dan "Ja", maar toch zouden de meeste mensen mijn carrière tot nu toe succesvol noemen. Blijf in jezelf en je onderneming geloven, zelfs als niemand vanaf de zijlijn applaudisseert.

Wil je meer leren over hoe je bewuster met je schermtijd omgaat en terug grip krijgt op je tijd en aandacht?
Op 20 februari spreekt Yasmin Vantuykom op het Wow Health Talks – Mind Matters congres van Generation WOW. Tijdens deze inspirerende talk deelt ze haar inzichten over digitale balans, mentale gezondheid en hoe je je aandacht beschermt in een wereld vol afleiding.
Tickets via: Generation WOW – Mind Matters.

Door Gezond.be

These articles may also interest you ...

Lees Meer ...

Logo Gezond

Most shared

These articles may also interest you ...