Gezond ondernemen zit enorm in de lift. Daarom laten wij elke woensdag inspirerende Belgische ondernemers aan het woord die een gezond product lanceerden. Deze week: Lionel Quataert van CBX Medical.
1. Wat is CBX Medical?
‘CBX Medical is een Belgisch bedrijf dat op cannabinoïden gebaseerde producten ontwikkelt om het dagelijkse leven van mensen te verbeteren. Onze producten zijn uitsluitend verkrijgbaar in apotheken. Cannabinoïden zijn natuurlijke extracten van de hennepplant, ook bekend als cannabis.’
2. Waarom/hoe begon je met het merk?
‘Naaste familieleden van mij en mijn medeoprichters hadden gezondheidsproblemen en werden tegelijkertijd door hun respectievelijke artsen aangeraden om CBD te proberen voor pijnbestrijding. Omdat de producten niet verkrijgbaar waren in apotheken, wendden ze zich tot een CBD SHOP en online webshops, maar ze hadden daar geen gezondheidsadvies of kwaliteitsgarantie. Uit angst kochten ze liever niets. Dus identificeerden we een onvervulde behoefte en daar wilden we iets aan doen.’
‘Toen ik samen met medeoprichtster Flora in Uruguay woonden, ontdekten we dat dit het eerste land was dat de distributie van cannabis in apotheken legaliseerde. We zagen voortdurend lange rijen voor apotheken op de eerste donderdag van de maand, de dag dat cannabis beschikbaar was voor patiënten.’
3. Waarom is het een ‘gezond’ merk? 7
‘Ons merk berust op twee pijlers: wetenschappelijke samenwerking, waarbij we samenwerken met tal van onderzoekscentra om kennis over de plant te ontwikkelen. Daarnaast is ook multidisciplinair onderwijs, waarbij we apothekers en artsen opleiden op het gebied van cannabinoïden. Meer dan 1000 apothekers en 500 artsen hebben onze opleidingen gevolgd.’
4. Wat waren je hoogte- en dieptepunten?
‘Het leven als ondernemer is niet gemakkelijk. Toch hebben we al enkele belangrijke hoogtepunten achter de rug: de opening van nieuwe markten, de eerste conferenties waar we werden uitgenodigd om te spreken of de artsen die ons belden met de boodschap dat een collega hen over ons had verteld en ze ons graag wilden ontmoeten.’
Dieptepunten zijn dan weer de momenten dat apothekers in spe ons vroegen hun apotheek te verlaten omdat ‘ze geen drugsdealers waren’.’
5. Is er iets wat je nu anders zou aanpakken?
‘Het bezoeken van artsen was strategisch en we hadden daar waarschijnlijk eerder aan moeten beginnen. Bovendien stellen we het bezoeken van de klant (apotheker) en het praten met de patiënt altijd uit. Als we dat anders zouden kunnen aanpakken, hadden we onvermijdelijk meer dialoog gehad met deze spelers, wat bepaalde processen zou hebben versneld.’
6. Wat wil je nog bereiken?
‘We willen een benchmark worden voor op cannabinoïden gebaseerde producten in apotheken in Europa. Het doel is om artsen en hun patiënten een relevante oplossing te bieden. Dit houdt in dat we producten ontwikkelen die steeds relevanter worden voor patiënten en dat we buitenlandse markten aanboren.’
7. Naar welke andere ondernemer kijk je op?
‘Er zijn veel inspirerende ondernemers, maar bij nader inzien zou ik zeggen onze ouders. Mijn medeoprichters en ik hebben allemaal ondernemers/zelfstandige ouders en we hebben ze door de goede en slechte tijden heen gezien. Over het algemeen praten we veel meer over de successen en is er een zekere bescheidenheid om over de mislukkingen/moeilijke momenten te praten. Toch zijn ze leerzaam.’
8. Had je een plan B?
‘CBX heeft een aantal pivots moeten maken om te komen waar het nu is (verbreding van het assortiment, artsen bezoeken,…) en zal er in de toekomst zeker nog meer maken.’
9. Heb je een gouden tip voor anderen die willen ondernemen?
‘Luister naar je intuïties, toets ze af bij je doelgroep en analyseer de resultaten. Sta dicht bij je gebruikers, want voor hen werk je elke dag hard.’