Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

Thuiswerken zonder stress: zo kun je echt ontspannen na werktijd

Gezond.be
3 min read

Tegenwoordig lijkt het werk voortdurend onze aandacht te eisen, wat het steeds lastiger maakt om echt even pauze te nemen. Terwijl op kantoor een duidelijke fysieke grens bestaat tussen werk en privé, die het eenvoudiger maakt om de werkmodus uit te schakelen, maakt de toename van thuiswerken het voor sommigen lastiger om aan het einde van de werkdag te ‘unpluggen’. Om deze uitdaging aan te gaan, biedt de personeelsspecialist Walters People enkele praktische tips om na het werk effectief los te koppelen.

Creëer een afsluitritueel

Het is belangrijk om aan het einde van je werkdag een vast afsluitritueel te hebben. Dit helpt je om je werk achter te laten, zelfs als je thuis werkt. In feite vervangt dit ritueel het traditionele einde van de werkdag, zoals woon-werkverkeer. Je kunt bijvoorbeeld elke dag een wandeling maken, van werkoutfit wisselen naar comfortabele kleding of op een vast tijdstip avondeten plannen.

Beantwoord geen e-mails na werktijd

Veel werknemers voelen zich verplicht om altijd beschikbaar te zijn en hun mailbox ook buiten kantooruren te controleren, maar eigenlijk is dat geen goede gewoonte. Weersta de drang om ’s avonds nog e-mails te beantwoorden door echt los te koppelen tot de volgende ochtend. Op die manier kun je de stress van de werkdag volledig loslaten en voel je je de volgende dag weer opgeladen.

Houd je werk uit het zicht

Het principe “uit het oog, uit het hart” is een effectieve manier om gemakkelijk los te koppelen van je werkdag. Als je jouw werktas of laptop ziet liggen in huis, denk je automatisch aan het werk dat nog gedaan moet worden. Door werkgerelateerde spullen eenvoudig op te bergen, voorkom je dat je steeds herinnerd wordt aan je to-do lijst. Zorg ervoor dat je werkplek aan het einde van de dag netjes en opgeruimd is, en berg die laptop weg.

Accepteer je grenzen

We hebben allemaal dagen waarop er niet genoeg tijd is om alles af te krijgen. Het is belangrijk om dit te accepteren en jezelf niet onder druk te zetten om alles op één dag gedaan te krijgen. Geef prioriteit aan urgente taken en schuif andere taken door naar de volgende dag. Er zullen altijd dingen zijn die jouw aandacht nodig hebben, dus schrijf aan het einde van de werkdag gewoon een nieuwe takenlijst voor de volgende dag. Op die manier voorkom je dat je ’s avonds blijft piekeren over onafgemaakte taken.

Ontkoppelen na een werkdag is essentieel voor een gezonde balans tussen werk en privé. Stel grenzen, overbelast jezelf niet en geniet van vrije tijd. Met wat oefening kun je optimaal profiteren van thuiswerkdagen en echt ontspannen na het werk.

Door Gezond.be

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Lees Meer ...

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…