scrollTop top

Experte Inge Declercq over haar boek ‘De kracht van slapen’

Experte Inge Declercq over haar boek ‘De kracht van slapen’

Wie houdt er nu niet van eens goed slapen en uitgerust wakker worden? Nochtans is dat voor sommige mensen niet vanzelfsprekend. Slaapproblemen komen meer voor dan je denkt. Maar liefst 1 op de 3 Belgen heeft er last van. Hoe komt dat? In haar boek ‘De kracht van slapen’ legt neurologe en slaapexperte Inge Declercq in klare taal uit hoe dat komt en hoe je het kan verhelpen.

Slaap is onze superbatterij die we nodig hebben om te kunnen functioneren

Inge: ‘Slaap is erg belangrijk. Als volwassene is het aangeraden om zeven tot negen uur te slapen per nacht. Als men het over basisgezondheid heeft, spreekt men vaak over de drie pijlers; voeding, beweging en slaap. Die drie pijlers staan met elkaar in verband, want voeding en beweging beïnvloeden onze slaap. Ik zie slaap als onze superbatterij die we allemaal nodig hebben om te kunnen functioneren.’

Nochtans komt Inge in het dagelijkse leven vaak in contact met mensen die hun superbatterij niet kunnen opladen. Veel Belgen hebben last van slaapproblemen en ze weten niet echt hoe ze die kunnen oplossen. Inge: ‘Ik merkte dat mensen meer nodig hebben dan de klassieke tips om beter te kunnen slapen. Die tips bieden dan ook niet echt een oplossing. Ik denk dat mensen het best hun slaapproblemen kunnen aanpakken door gewoontes in te voeren die hen het meest aanspreken.’

Inge deelt haar ervaringen in de nieuwe aflevering van onze podcast ‘On-gezouten‘. Samen met huisarts Fien Van Stappen, Gerrit Wouters en Ingrid Anthoon gaat ze dieper in op het onderwerp slaap. De twee laatste hebben respectievelijk slaapapneu en een slaapstoornis vanwege stress.

Slaap weerspiegelt je leven van overdag

Inge: ‘Enerzijds zijn er mensen die denken dat ze geen slaap nodig hebben. Maar dat kan negatieve gevolgen hebben, zoals een verhoogd mortaliteitsrisico. Anderzijds zijn er mensen die willen slapen, maar die het niet kunnen.’

Iedereen is biologisch geprogrammeerd om te slapen en om wakker te zijn. Dat wil zeggen dat een goede nachtrust iets is dat voor iedereen mogelijk is. Het is wel belangrijk om te beseffen dat je slaap je leven van overdag weerspiegelt. Stress, een tekort aan daglicht en voeding kunnen een effect hebben op je nachtrust. Maar zelfs als je heel veel stress hebt en hierdoor moeilijk slaapt, is het mogelijk om er een oplossing voor te vinden.

Met het boek wil ze een zo breed mogelijk publiek op een zo breed mogelijke schaal informeren en helpen. Dat doet ze met advies en verhalen uit de praktijk. Met die brede informatie kunnen lezers een oplossing vinden die bij hen past. Het boek is niet enkel gericht op slapelozen. Ook mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp, zullen zaken bijleren over hun eigen slaappatroon.

Dr. Inge Declercq is arts, neuroloog en gecertificeerd slaapexpert (ESRS board certified). Empathie en mensen helpen vanuit een wetenschappelijk onderbouwd pragmatisme zijn haar leidraden. Haar uitgebreide klinische ervaring bouwde ze op door een ziekenhuiscarrière, die inmiddels zijn voortgang vindt in haar huidig werk in het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA). Ze is ook oprichtster van SleepWell&StressLess, een programma voor bedrijven dat via slaap-waak-optimalisatie het welzijn en prestatievermogen van werknemers optimaliseert.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!