scrollTop top

Slaapverlamming: wat is het en kun je er iets aan doen?

Slaapverlamming: wat is het en kun je er iets aan doen?

Bij slaapverlamming of slaapparalyse ben je wakker, maar kun je je lichaam niet bewegen. Waar komt dit fenomeen vandaan? En kun je iets doen om het te vermijden of sneller voorbij te laten gaan? Wij vroegen het aan somnoloog Johan Verbraecken.

‘Bij slaapverlamming kun je tot vijftien minuten na het ontwaken je ledematen moeilijk bewegen, omdat de verschillende zones in je hersenen en lichaam niet synchroon ontwaken’, aldus somnoloog Johan Verbraecken. ‘Iedereen kan te maken krijgen met slaapverlamming. In een droomslaap heb je volledige paralyse van de spieren. Tijdens een slaapverlamming kom je uit die droomslaap, maar je spieren zijn nog geremd en hebben meer tijd nodig. Er bestaat ook een aandoening genaamd narcolepsie. Mensen zijn dan extreem slaperig en hebben aanvallen van krachtverlies bij positieve emoties. Ook slaapverlamming is een symptoom van narcolepsie. Slaapverlamming is een bizar fenomeen en kan bedreigend overkomen. Je kunt nog ademen en nadenken, maar bewegen gaat niet. Zeker de eerste keer is het schrikwekkend, maar in principe is het onschuldig.’

Rustig blijven

‘Helaas kun je niks aan slaapverlamming doen’, vervolgt dokter Verbraecken. ‘Het komt er vooral op neer dat je rustig moet blijven. Slaapverlamming gaat na vijftien minuten sowieso over en het is niet gevaarlijk voor je gezondheid, maar je zult er wel mee moeten leren leven. Het kan zinvol zijn om alcohol te vermijden. Na alcoholgebruik wordt de droomslaap uitgesteld. Daardoor krijg je een grotere concentratie en intensiteit van de droomslaap, waardoor de kans op slaapverlamming toeneemt.’ 


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!