scrollTop top

9 slaapstoornissen en hoe je ze kunt voorkomen en behandelen (deel 2)

9 slaapstoornissen en hoe je ze kunt voorkomen en behandelen (deel 2)

Wat als slapen niet vanzelfsprekend is en je lijdt aan een slaapstoornis? Inge Declercq, slaapexpert, neuroloog en auteur van het boek De Kracht van Slapen geeft tekst en uitleg bij de meest voorkomende problemen.

Slaapwandelen

Wat is het?

‘Slaapwandelen hoort bij de parasomnieën en treedt typisch op tijdens de diepe slaap. Je bent niet wakker, maar staat wel op en begint te wandelen of rare dingen te doen. Zo’n 40% van de kinderen jonger dan 16 jaar slaapwandelt af en toe.’

Hoe voorkomen?

‘Slaapwandelen kun je helpen voorkomen door de avonden rustig door te brengen. Stress en geluid kunnen het uitlokken. Verder kun je er ook voor zorgen dat de persoon die slaapwandelt geen ongelukken heeft. Maak de slaapomgeving zo veilig mogelijk: geen tapijt waarover iemand kan struikelen, geen glas dat kan omvallen, geen losse elektriciteitsdraden en zorg dat ramen goed dicht zijn.’

Hoe behandelen?

‘Bij kinderen groeit slaapwandelen er meestal uit. Voor volwassenen is het aangeraden om je te laten onderzoeken. Het kan namelijk zijn dat er nog iets anders meespeelt.’

Night terrors

Wat is het?

‘Opnieuw iets dat je vooral bij kinderen ziet en dat typisch optreedt tijdens de diepe slaap. Een kind dat aan night terrors lijdt, zit ’s nachts al schreeuwend rechtop in bed met zijn of haar ogen wijd open, terwijl hij of zij niet wakker is. Dat kan vooral heel akelig zijn voor de ouders, want de kinderen zelf weten er meestal de dag erna niks meer van. Het beste wat je kunt doen is er rustig mee omgaan en het kind niet wakker maken.’

Hoe voorkomen?

‘Net zoals bij slaapwandelen kunnen stress en geluid night terrors uitlokken. Ga je als ouder later slapen? Houd het dan stil.’

Hoe behandelen?

‘Doordat dit meestal verdwijnt met ouder worden, is een behandeling bij kinderen niet direct nodig. Heb je er als volwassene last van, dan kun je je het beste laten onderzoeken. Geruststelling is belangrijk.’

Nachtmerries

Wat is het?

‘Nachtmerries komen voor op alle leeftijden. Ze horen ook bij de parasomnieën, maar treden op tijdens de remslaap. Nachtmerries kunnen verbonden zijn aan traumaverwerking, want als we dromen tijdens onze remslaap verwerken we onze emoties. Typisch aan nachtmerries zijn een grote onrust, heel opgewonden raken en angstig dromen. Je weet ook nog heel goed wat je hebt gedroomd, wat vaak heel eng is. Sommige mensen hebben zo naar gedroomd dat ze niet meer terug willen gaan slapen.’

Hoe voorkomen?

‘Dikwijls droom je over trauma’s die recent zijn voorgevallen. Het probleem? Je kunt trauma’s niet zomaar voorkomen.’

Hoe behandelen?

‘Veel mensen blijven met nachtmerries zitten, maar er zijn echt wel oplossingen voor. Het is belangrijk om de onderliggende trauma’s te behandelen en daar zijn verschillende technieken voor. Zo heb je EMDR, een vorm van therapie die onverwerkte herinneringen helpt verwerken, en ook hypnose en de nachtmerrieherhalingstechniek kunnen helpen. Bij die laatste techniek schrijf je je nachtmerrie op, maar geef je een positieve wending aan het verhaal. Dat lees je vervolgens gedurende twintig minuten voor je gaat slapen. Na twee weken kan dit al een positief effect hebben. Ook ademhalingsoefeningen kunnen helpen, vooral de hartcoherentie ademhaling. Deze techniek zorgt ervoor dat je beter kunt omgaan met stress en emoties, wat dan weer een positief effect heeft op je mentale gezondheid en je slaap. Belangrijk is opnieuw dat je hulp gaat zoeken.’

Narcolepsie

Wat is het?

‘Narcolepsie is waarschijnlijk een auto-immuunziekte waarbij afweercellen schade veroorzaken aan de hersencellen die hypocretine aanmaken. Hypocretine is een stof die essentieel is om wakker te worden en blijven. Mensen met narcolepsie vallen overdag te pas en te onpas in slaap. Het is een gekende slaapstoornis, maar ze komt gelukkig niet veel voor. Mensen die lijden aan narcolepsie kunnen ook last hebben van slaapverlamming. Bij een cataplexie-aanval ten slotte verlies je tijdens de dag plots je spiertonus en zak je in elkaar. Dit zijn maar enkele van de symptomen die met narcolepsie gepaard gaan.’

Hoe voorkomen?

‘Het is tot op heden nog niet mogelijk om narcolepsie te voorkomen. Je kunt de slaapaanvallen wel onder controle houden door regelmatig dutjes in te plannen overdag en cataplexie-aanvallen kun je voorkomen door hevige emoties te vermijden, al is dat laatste makkelijker gezegd dan gedaan.’

Hoe behandelen?

‘De symptomen van narcolepsie kunnen behandeld worden, de ziekte zelf niet. Mensen met narcolepsie hebben baat bij een strak slaapritme waarbij er overdag op vaste tijdstippen wordt gedut. Verder is er medicatie die helpt om slaap- en cataplexie-aanvallen te voorkomen, je overdag beter wakker te houden en de slaap ’s nachts te verbeteren. Deze medicijnen hebben echter bijwerkingen en soms kan de behandeling heel moeilijk zijn.’

Lees ook:

9 slaapstoornissen en hoe je ze kunt voorkomen en behandelen (deel 1)


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    525.681.483
  • Aantal
    doden
    6.277.891
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    4.147.568
  • Aantal
    doden
    31.727

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!