scrollTop top

Slaap-wel: 3 nieuwe slaaptrends die zorgen voor een betere nachtrust

Slaap-wel: 3 nieuwe slaaptrends die zorgen voor een betere nachtrust

Moeder, waarom slapen wij? Meer dan een derde van ons leven brengen wij slapend door. Slapen is dus zonder twijfel de belangrijkste activiteit in ons leven. In samenwerking met lifestyle journalist en auteur An Bogaerts & trendwatcher Herman Konings organiseerde Auping de bedinar ‘De (r)evolutie van slaap’. Zij deelden volgende slaapweetjes om een goede nachtrust te garanderen.

1. Langere slapers zijn betere slapers

Hoe langer je slaapt, hoe effectiever en positiever je de dag doorkomt en hoe langer je uiteindelijk leeft. Zeg dus nooit meer dat je je hebt ‘verslapen’. Heb je je vakantie al ingepland, maar ben je nog op zoek naar de ideale slaapbestemming? Denk dan bijvoorbeeld aan Okinawa in het noorden van Japan, de provincies Nuoro en Ogliastra in Sardinië, de stad Loma Linda in Californië, het schiereiland Nicoya in Costa Rica of het bergachtige eiland Ikaria in Griekenland. Ze staan beter bekend als de blauwe zones waar de langstlevende mensen ter wereld wonen. Hun geheim van langer leven? Zeven tot negen uur slaap per nacht. Het is dus zo simpel als elkaar een goede nachtrust wensen.

2. Calmtainment is het nieuwe superfood

Ook brands en innovators spelen hier gretig op in. Zo kun je bijvoorbeeld tegenwoordig in Hong Kong een ticket kopen voor de dutjesbus. Naast energiedrankjes heb je ook ‘anti-energie drankjes’ en geurkaarsen die mikken op het bevorderen van je slaap. Tot slot zouden rustgevende podcasts met verhalen voor het slapengaan effectiever zijn dan schaapjes tellen in bed. Onze favorieten?

  • Verhalen voor het slapengaan: de podcast voor de slapende literatuurliefhebber van de Nederlandse student Mike Van Holsteijn
  • The Matt Walker podcast: met nieuwe wetenschappelijke inzichten over slapen en dromen van hersenwetenschapper en slaapexpert Matthew Walker

3. Van een functionele slaapkamer naar een biofilische slaapkamer

Vergeet ook niet je slaapkamer om te toveren tot een inspirerende omgeving die slaap gaat bevorderen en optimaliseren. Het is al langer bekend dat biofilisch design met natuurtoetsen in het interieur een positief effect heeft op ons welzijn en gezondheid. Meer en meer zoeken we ook de natuur op in onze slaapkamer, zodat je ook binnen de connectie met buiten behoudt. Dat betekent groen licht voor accessoires in rotan en bamboe & graslelie, vetplanten en vrouwentongen als de beste slaapkamergenoten. Ze geven ‘s nachts meer zuurstof af, zodat het zuurstofgehalte hoog blijft terwijl je slaapt.

Lees ook: Zzzzzzzzz: waarom slapen ons lichaam en onze geest gezond houdt


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!