Gewichtstoename

Bij het horen van de term gewichtstoename denken waarschijnlijk veel mensen meteen aan personen die heel de dag niets anders doen dan zich volproppen met vette-, zoete- en vooral grote hoeveelheden voedingsmiddelen. Een gewichtstoename is immers het gevolg van een grotere inname van calorieën dan er door beweging weer kunnen worden verbrand. Mensen die weinig bewegen lopen dus ook een grotere kans op het vergaren van meer lichaamsgewicht dan personen die regelmatig soorten of andere fysieke inspanningen verrichten.

Gewichtstoename is een toenemend probleem

Gewichtstoename wordt tegenwoordig gezien als een welvaartsprobleem. Er is immers overal voldoende, en vooral calorierijk, voedsel verkrijgbaar en steeds meer mensen brengen hun dag voor een groot deel zittend door. Bewegen is dus lang niet voor iedereen even vanzelfsprekend en veel mensen kiezen liever voor gemak dan voor een gezonder alternatief. Hierbij kun je denken aan:

Gemak Gezonder alternatief
De auto nemen. Lopen of fietsen.
De lift nemen. Traplopen.
Fastfood thuis laten bezorgen. Zelf een gezonde maaltijd bereiden.
Chatten via het internet. Samen wandelend bijkletsen.
Videospelletjes spelen. Buiten een partijtje voetballen.
Snoepen of snacken voor de televisie. Vers fruit of rauwe groente eten na een actief spel met de kinderen.
Luieren op het strand. Een strandwandeling of een potje beachvolleybal.
Een avondje doorzakken in de kroeg. Samen sporten.
Met de auto naar de carwash. De auto met de hand schoonmaken.

De voorbeelden die hierboven worden genoemd zijn maar een greep uit een haast oneindige lijst van mogelijkheden. Door, voor jezelf, na te gaan of je een gezonder alternatief hebt voor alledaagse activiteiten kun je vaak een heleboel calorieën verbranden, gewichtstoename tegengaan en misschien zelfs afvallen.

Gevaren van gewichtstoename

Door steeds zwaarder te worden, zal je lichaam steeds harder moeten werken. Denk maar eens aan je hart dat steeds harder moet gaan pompen om alle lichaamscellen van voldoende bloed te voorzien. Je benen die al het extra gewicht moeten dragen en verplaatsen. Je rug die een extra last rechtop moet houden. Enzovoorts, enzovoorts.

Bovendien zal gewichtstoename een grote bijdrage leveren aan het ontstaan van een groot aantal ziektes en aandoeningen, zoals:

  • hart- en vaatziekten,
  • diabetes,
  • slaapapneustoornis,
  • gewrichtsproblemen,
  • rugklachten.

Maar ook kun je door een gewichtstoename steeds minder goed in je vel komen te zitten. Je kunt niet alleen erg onzeker worden over je uiterlijk maar zelfs depressief worden en in een sociaal isolement terechtkomen.

Voorkomen van gewichtstoename

Ervoor zorgen dat je niet te zwaar wordt, is in de regel een stuk eenvoudiger dan al het overtollige lichaamsgewicht weer kwijtraken. Kinderen kun je immers al leren dat gezond eten en voldoende bewegen erg belangrijk is om in een optimale conditie te blijven. Uiteraard dien je als ouder altijd het goede voorbeeld te geven. Goed voorbeeld doet goed volgen zo luidt immers het gezegde.

Hulp zoeken is essentieel bij gewichtstoename

Op het moment dat je merkt dat je steeds zwaarder wordt en hier zelf niet, of niet voldoende, iets aan kunt doen dan is het absoluut noodzakelijk om professionele hulp in te schakelen. Om te beginnen kun je je probleem eens met je huisarts bespreken. Deze kan je vaak handige tips en adviezen geven, of je doorverwijzen naar een andere deskundige, zoals een diëtist of een bewegingstherapeut.

Wanneer je zwaarder bent geworden als gevolg van een eetstoornis, zoals een eetverslaving of boulimia, dan kan een psycholoog of psychiater je vaak helpen om een verandering in je gedrag en denkwijze door te voeren. Bij gewichtstoename heeft op de bank zitten kniezen absoluut geen zin, en bewerkstelligd eerder een nog grotere toename van je lichaamsgewicht (je beweegt immers nog minder en vaak ga je meer eten om jezelf weer goed te voelen).

Indien je het moeilijk vindt om een deskundige in de arm te nemen dan is het misschien een idee om met een goede vriend of vriendin over je probleem te praten, en samen naar een oplossing te zoeken. Wellicht kunnen jullie samen een paar keer per week gaan zwemmen, fietsen, lopen of een sportschool bezoeken en zo de extra kilo’s eraf te sporten. Helaas is er geen slagingsgarantie te geven en dien je alsnog een deskundige in te schakelen op het moment dat het gewenste effect uitblijft.

Onderliggende oorzaken van gewichtstoename

Aan gewichtstoename kunnen, naast een ongezonde leefwijze, ook een aantal andere oorzaken ten grondslag liggen, zoals:

  • oedeem (vochtophopingen in je lichaam),
  • een te traag werkende schildklier,
  • een zwangerschap (bij meisjes en vrouwen),
  • een vorm van kanker,
  • erfelijk aanleg om dik te worden.