Steken in de zij

Sporters en dan voornamelijk hardlopers kunnen flink last krijgen van sportblessures als steken in de zij. De blessure kan zelfs zo pijnlijk zijn dat je niet meer instaat bent om hard te lopen. Iedere keer dat je wil gaan bewegen komen de steken weer net zo hard terug. De stekende pijn in je zij ontstaat net onder je ribbenkast. Ongeveer 15 procent van de sporters heeft last van steken in de zij. De vervelende steken kunnen je motivatie om te sporten flink verpesten. Vaak wordt er gedacht dat de pijn bij de mild vandaan komt. Toch heeft de mild er niets mee te maken daar zijn de wetenschappers inmiddels wel achter. Alleen weten de wetenschappers niet wat precies de oorzaak zou kunnen zijn.

Symptomen van steken in de zij

  • Pijnlijk gevoel net onder de ribben.
  • Pijn straalt soms uit naar een lager gedeelte van het lichaam.
  • De pijn kan zowel links als rechts ontstaan.
  • De pijn kan zeurend of stekend zijn.
  • Heel soms is er sprake van een branderige pijn.
  • De pijn verdwijnt als je stopt met sporten.

Teveel spanning op het middenrif

Eén van de mogelijke oorzaken van de steken in de zij is teveel spanning op het middenrif. Doordat je gaat hardlopen trekken de organen bij iedere stap een stukje dichterbij het middenrif. Als je een volle maag hebt tijdens het hardlopen dan gebeurt dit nog sneller dan bij een minder volle maag. Tijdens het hardlopen is je middenrif ook nog bezig om je longen in beweging te houden. Hierdoor kan er uiteindelijk een kramp ontstaan in het middenrif, waardoor je last krijgt van steken in de zij.

Zuurstoftekort

Steken in de zij kan ook een vorm van zuurstoftekort tijdens het hardlopen zijn. Als je gaat hardlopen dan gaat er veel bloed naar je spieren. Je spieren krijgen zo extra kracht en zuurstof. Hierdoor is er minder zuurstof over voor je ademhaling en de rest van je lichaam. Als gevolg hiervan krijg je last van een zuurstoftekort en dus steken in je zij. Het is belangrijk om tijdens het hardlopen regelmatig je middenrif even volledig leeg te pompen. Zo zorg je dat het zuurstof overal naartoe gaat en voorkom je steken in de zij.

Verkeerd eten

Verkeerd eten is vaak de oorzaak van steken in de zij. Het is belangrijk om voldoende energie te verzamelen, maar doe dit niet vlak voor de training. Trainen met een volle maag is absoluut geen goed idee. Eet een stevige maaltijd tot ongeveer twee uur voor de training. Eet hierbij niet te veel want dan verhoog je ook het risico.

Aandoeningen waardoor steken in de zij kunnen ontstaan

Soms ontstaan steken in de zij ook buiten het hardlopen, maar merk je ze hier het eerste op. In dit soort situaties kunnen er onderliggende aandoeningen zijn, waardoor je last krijgt van steken in de zij. Problemen met de nieren, galstenen, lever en milt kunnen allemaal de symptomen van steken in de zij geven tijdens het hardlopen. Uiteraard worden hierbij ook nog andere symptomen gegeven.

Steken in de zij voorkomen

Het is belangrijk om altijd jezelf goed voor te bereiden voordat je gaat sporten. Zo kan je steken in de zij voorkomen. Bereid jezelf dus altijd voor met warming-up om je spieren goed warm te maken voor je op vol vermogen gaat sporten. Let tijdens het sporten goed op je ademhaling zodat de zuurstofverdeling in je lichaam op orde blijft.

Ga voor de wedstrijd niets eten of drinken. Eventueel kan je wel speciale sportvoeding eten tijdens een wedstrijd en mag je uiteraard tijdens de wedstrijd drinken om het vochttoevoer aan te vullen. Experimenteer hier goed mee zodat je weet wat wel of niet steken in de zij voorkomt. Train eventueel de rest van je spieren ook om een groter uithoudingsvermogen te krijgen.