De behandeling voor steken in de zij

behandeling-voor-steken-zij.jpg

Steken in de zij die ontstaan als sportblessure zijn in principe heel simpel te behandelen. Het is vervolgens wel belangrijk dat je voortaan probeert de steken te voorkomen. Als blijkt dat er een onderliggende oorzaak is zoals nierproblemen dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. Een behandeling van een arts is dan noodzakelijk om het probleem te verhelpen. Vaak zijn er niet alleen steken in de zij tijdens het sporten, maar ook steken in de zij buiten het sporten om. Dit is een kenmerk dat er meer aan de hand is dan alleen gewone steken in de zij.

Symptomen van steken in de zij door het sporten

  • De pijn gaat weg als je rust neemt.
  • De pijn kan soms ook weggaan als je op je ademhaling let.
  • De steken ontstaan alleen tijdens het sporten en niet op andere momenten.
  • Je hebt vaak binnen een uur voor het sporten gegeten.

Experimenteer met de inspanningen van je lichaam

Soms zijn de inspanningen net iets te zwaar, waardoor je last krijgt van steken in de zij. Je lichaam raakt overbelast of je ribben drukken teveel tegen je organen aan. Het is belangrijk om even te experimenteren met de inspanningen die je lichaam aandoet. Ga bijvoorbeeld in een iets lager tempo hardlopen. Kijk even of de pijn minder wordt en verlaag anders verder de snelheid. Verlaag de snelheid tot een punt dat je geen pijn meer hebt in de zij. Heel soms betekend dit zelfs dat je moet gaan wandelen in plaats van hardlopen.

Ga hier gerust mee experimenteren en kijk hoe je lichaam reageert op de inspanningen. Het kan een oorzaak zijn dat je lichaam nog niet getraind genoeg is om de inspanningen aan te kunnen. Eventueel kan je krachttrainingen in de sportschool doen om extra spiergroepen te trainen en jezelf zo beter voor te bereiden op de inspanningen. Je hebt dan de kans dat je in de toekomst minder last hebt van steken in de zij.

Zuurstofvoorziening van je lichaam

De zuurstofvoorziening van je lichaam kan bijdragen aan de oorzaak van steken in de zij. Je longen moeten een stuk harder werken als je gaat sporten. Hierdoor wordt er via de bloedbaan extra zuurstof naar je spieren gebracht om prestaties neer te zetten. Doordat er meer zuurstof op andere plekken nodig is blijft het belangrijk om je ademhaling stabiel te houden. Loopt je ademhaling niet goed? Dan ga je hijgen en krijg je uiteindelijk steken in je zij. Je kan dit behandelen om tijdens het rennen te letten op je ademhaling.

Je kan beter met lange en diepe teugen ademhalen tijdens het sporten. Ga niet oppervlakkig ademhalen want dan is de kans groot dat de zuurstofvoorziening niet groot genoeg is. Probeer je lichaam ook niet naar voren te kantelen bij de ademhaling. Hierbij zal je merken dat de zuurstofvoorziening verbeterd.

Doorsporten met steken in de zij

Als je gaat doorsporten is het slim om het tempo aan te passen of eventueel de zuurstof oefeningen te doen. Geeft dit nog geen verlichting en wil je toch graag verder sporten? Oefen met je hand dan wat druk uit op de pijnlijke plek. Adem tegelijkertijd uit en voel of de pijn minder wordt. Herhaal dit een paar keer tot de pijn helemaal verdwenen is.

Rust

De beste manier om steken in de zij te behandelen is rust. Het helpt tegen vrijwel alle oorzaken van steken in de zij. Rust helpt als je teveel gegeten of gedronken hebt, maar rust helpt ook als je lichaam te weinig zuurstof gekregen heeft. Werken geen van de bovenstaande behandelingen? Probeer dan gewoon rust te nemen en probeer het sporten de volgende keer met minder eten en een kleinere inspanning