Krachttraining: zo begin je eraan

krachttraining-zo-begin-je-eraan.png

Krachttraining heeft vele voordelen, het versterkt je spieren en je verliest gewicht. Een goede krachttraining past in elke fitness routine. Lees hier hoe je er het best aan begint.

Een persoonlijke trainer?

Heb je een persoonlijke trainer of ga je liever alleen van start? In elk geval is het goed om iemand te kennen die ervaring heeft met krachttraining. Als je ervoor kiest om zonder trainer te beginnen doe je er goed aan om te beginnen in een fitnesszaal. Je vind er altijd wel iemand die je wat extra uitleg kan geven.

Train minstens één tot drie keer per week

Probeer elke week één tot drie keer te trainen. Ook al ben je erg gemotiveerd, probeer jezelf niet te overtrainen. Je lichaam heeft na elke trainingsstage een dagje rust nodig.

Niet vergeten opwarmen!

Voeg 5 tot 10 minuten cardio opwarming toe aan je training. Het zal je spieren opwarmen en blessures voorkomen.

Begin met het leren van de oefeningen

In het begin is het nog niet belangrijk hoeveel gewicht je kan tillen. Probeer de oefeningen zo goed mogelijk uit te voeren. Als je de oefeningen volledig onder de knie hebt kan je extra gewicht beginnen toevoegen

Train alle spiergroepen

Je doet er goed aan om alle spiergroepen één tot twee keer te trainen.

Train met machines voor extra stabiliteit

Door te trainen met machines krijg je meer stabiliteit in je bewegingen.

Doe niet te veel repetities

Herhaal je oefeningen niet te veel. Elke oefening kan je 15 keer herhalen zodat je meer kracht opbouwt. Je kan elke week de herhalingen een beetje opdrijven om je uithouding te verbeteren. Doe maximum 2 sets van 15 herhalingen.

Voeg zwaardere gewichten toe

Heb je het aantal herhalingen opgedreven en voel je dat je meer kracht aankan? Probeer dan over te stappen naar zwaardere gewichten.

Verander je routine

Het is belangrijk om na twee maanden je routine te veranderen. Je kan de oefeningen iets moeilijker maken waardoor je steeds een nieuwe uitdaging hebt.