5 manieren om je weerstand te verhogen

5-manieren-om-je-weerstand-te-verhogen

We zijn momenteel allemaal erg bezig met onze gezondheid en weerbaarheid tegen ziektes zoals het coronavirus. Je natuurlijke weerstand helpt je daarbij, maar die kan het ook zwaar te verduren krijgen. Met deze vijf tips kan je je weerstand in stand houden of verhogen:

Je weerstand is een functie van ons afweersyteem dat ons beschermt tegen bedreigingen zoals virussen en bacteriën. Dat systeem herkent micro-organismen die niet tot je lichaam behoren en probeert ze op te ruimen. De belangrijkste onderdelen van ons afweersysteem zijn de lymfeklieren, de milt en de witte bloedcellen. Heb je bijvoorbeeld een keelontsteking, dan zwellen de lymfeklieren op doordat ze witte bloedcellen aanmaken. De ene persoon kan een sterkere weerstand hebben dan de andere. Je kan ons immuunsysteem bovendien indelen in twee soorten: weerstand tegen specifieke ziekten en algemene bescherming.

Je weerstand oppeppen

Verschillende factoren kunnen leiden tot een lagere weerstand, zoals slaapgebrek, stress en slechte voeding. Maar ook wie nog onvoldoende hersteld is van een vorige ziekte of zwanger is, kan een mindere weerstand hebben. Verder kunnen ook bepaalde medicatie zoals chemotherapie en ziekten zoals aids het immuunsysteem aantasten. Tot slot zorgt ook roken en overmatig alcoholgebruik voor een verminderde weerstand.

De belangrijkste manier om je weerstand in orde te houden is dus om gezond te eten, voldoende te slapen en regelmatig te bewegen. Daarnaast is een goede basishygiëne belangrijk om virussen te weren. Dit kan je doen om je weerstand te verhogen:

1. Gezond eten

Door ervoor te zorgen dat je voldoende voedingsstoffen en vitamines binnenkrijgt, bouw je een sterke weerstand op. Daarvoor heb je onder andere vezels en vitamine A, B6, C, D en E nodig. Zet dus een gebalanceerde mix van spinazie, brocolli, boerenkool, sinaasappel, kiwi, aardappelen, bruin brood, vette vis, noten en eieren op je menu. Indien nodig kan je ernstige tekorten aanvullen door vitaminesupplementen te nemen.

2. Bewegen en buitenkomen

Frisse lucht en regelmatig bewegen is de beste manier om je lichaam weerbaar te maken. Elke dag minstens 30 minuten gaan wandelen of fietsen in de buitenlucht kan wonderen doen. Vitamine D haal je bijvoorbeeld voornamelijk uit zonlicht, daarom worden we in de winter ook makkelijker ziek. Zelfs als het koud is buiten, helpt het je weerstand te verhogen. Door altijd binnen te zitten in dezelfde lucht, hebben bacteriën meer kans om te groeien en ben je vatbaarder voor ziektes. Intensief sporten zorgt echter voor een lagere weerstand omdat je lichaam dan alle energie in het sporten steekt. Overdrijf dus niet met je work-out.

3. Rusten en slapen

Iemand met slaaptekort is absoluut vatbaarder voor ziektes en infecties. Een goede nachtrust is dus cruciaal. Probeer daarom altijd op hetzelfde moment te gaan slapen en op te staan zodat je een routine creëert die voor jou voldoet.

4. Aandacht schenken aan je mentale gezondheid

Ook mentaal heb je een bepaalde weerstand en die heeft een invloed op je algemene gezondheid. Angstgevoelens, stress en negativiteit putten je lichaam uit. Houd dus vast aan positieve gedachten, lach en ontspan om jezelf te wapenen tegen ziektes.

5. Je handen wassen

Niet alleen in tijden van corona is handen wassen belangrijk, het is je beste bescherming tegen allerlei bacteriën, virussen en ziektes. Een goede basishygiëne zorgt ervoor dat we geen ziektekiemen verspreiden of opnemen in ons lichaam.

Op het internet zijn er nog tal van andere manieren en tips te vinden, maar die zijn niet wetenschappelijk onderbouwd. Doe waar jij je goed bij voelt, maar overdrijf niet met huis-, tuin- en keukenmiddeltjes.