scrollTop top

Drie functies die calcium in ons lichaam heeft, naast die als bouwsteen voor onze botten

Drie functies die calcium in ons lichaam heeft, naast die als bouwsteen voor onze botten

Calcium speelt een cruciale rol in het aanmaken en behouden van sterke botten en tanden. Het menselijke skelet bestaat voor 40% van haar gewicht uit calcium. 99% van het opgenomen calcium gaat naar onze tanden en botten. Maar wat gebeurt er met dat overige kleine deeltje calcium? En hoe vermijd je een calciumtekort?

Een tekort aan calcium kan leiden tot botontkalking (osteoporose). Vooral als je ouder bent, heb je daar meer kans op. Wil je weten of je een verhoogd risico op osteoporose hebt? Doe dan deze test.

Wat is calcium?

Calcium (kalk) is een mineraal dat het lichaam nodig heeft maar dat het niet zelf kan aanmaken. Mineralen krijg je in kleine hoeveelheden binnen via eten en drinken. Ze leveren geen energie.

Wat is de functie van calcium?

Het deeltje calcium dat niet wordt gebruikt voor de opbouw van de botten en het gebit, circuleert in onze weefsels en het bloed. Het mineraal speelt een cruciale rol in de volgende drie processen:

Bloedstolling

Bloedstolling is een ingewikkeld proces dat ervoor zorgt dat kleine of grote lekkages in het bloedvatstelsel snel gestopt worden. Een calciumtekort kan ervoor zorgen dat het bloeden bij een wonde trager stopt.

Werking van de spieren

Je spieren gebruiken calcium om zich te kunnen opspannen. Als de hersenen een signaal sturen naar je spieren om aan te spannen, is een tussenkomst van calcium noodzakelijk om dat mogelijk te maken. Zonder het mineraal zouden onze spieren dus niet soepel kunnen samentrekken. Wie vaak spierkrampen heeft, kampt mogelijk met een calciumtekort.

Werking van het zenuwstelsel

Calcium ondersteunt de pompfunctie van het hart en de werking van het zenuwstelsel. Het zorgt ervoor dat de informatieoverdracht van onze zenuwen naar onze hersenen vlot verloopt. Een tekort aan calcium kan een verstoorde hartfunctie veroorzaken.

Waar zit calcium in?  

Melk- en sojaproducten rijk aan calcium vormen in ons westers voedingspatroon de voornaamste bronnen van kalk. Calcium zit echter niet alleen in zuivelproducten. Het mineraal wordt door de planten uit de grond opgenomen, die op hun beurt worden opgegeten door dieren. Op die manier komt calcium in hun melk terecht. Maar ook noten, groenten, granen en peulvruchten nemen calcium op uit de grond en bevatten het dus in beperkte mate.

Het belang van vitamine D en vitamine K

Ongeveer een vierde van de hoeveelheid calcium die je inneemt, wordt daadwerkelijk opgenomen door het lichaam. Om calcium te kunnen absorberen, heeft het lichaam echter nood aan vitamine D. Een botversterkende vitamine die je onder invloed van de zon aanmaakt in je huid. Eens het mineraal geabsorbeerd is, is er een tussenkomst van vitamine K nodig om de mineralisatie te kunnen laten plaatsvinden.

Wie een gezond en gevarieerd voedingspatroon heeft, krijgt normaal voldoende vitamine K en calcium binnen. Om vitamine D aan te maken, is het belangrijk dat je dagelijks minstens een kwartier in de buitenlucht vertoeft.

Calciumtekort vermijden

CalxPlus is een supplement in de vorm van een kauwsnoepje; handig om mee te nemen op verplaatsing aangezien het niet hoeft ingenomen te worden met water. Daarnaast, heeft CalxPlus ook een lekkere, natuurlijke smaak. In tegenstelling tot heel wat andere calciumsupplementen heeft CalxPlus geen kalksmaak. Er kan zelfs gekozen worden tussen chocolade, sinaasappel of vanille. Verder bevat CalxPlus naast calcium ook vitamine D en vitamine K. Het supplement is vrij van suikers en bewaarmiddelen.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    58.640.945
  • Aantal
    doden
    1.387.976
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    558.779
  • Aantal
    doden
    15.618

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!