scrollTop top

Drie manieren om osteoporose of poreuze botten te voorkomen

Drie manieren om osteoporose of poreuze botten te voorkomen

Als de balans tussen de aanmaak en de afbraak van het botweefsel verstoord is, steekt osteoporose de kop op. De diagnose van botontkalking wordt vaak pas gesteld nadat er een botbreuk optreedt. Dat is veel te laat aangezien je het bot dat verdwenen is niet meer kunt terughalen. Hoe kan je osteoporose voorkomen?

Rond het 35e levensjaar wordt de maximale botmassa bereikt. Vanaf dan wordt er meer bot afgebroken dan aangemaakt. De preventie van botontkalking moet daarom al starten tijdens de groeiperiode, dat zijn dus de kinderjaren. Het is ook belangrijk dat de drie onderstaande tips levenslang toegepast worden. Alleen zo kan je botsterkte opbouwen en die vervolgens ook behouden.

Wil je weten of je een verhoogd risico hebt op osteoporose? Doe dan deze test.

Beweeg dagelijks

Je kunt je botten steviger maken door te bewegen. Dat is ook meteen de reden waarom het zo belangrijk is om kinderen van jongs af aan te stimuleren om te sporten. Hoe meer iemand beweegt tijdens zijn kinderjaren, hoe groter zijn botmassa zal zijn op zijn 35e en hoe langer botontkalking wegblijft.

Maar het is uiteraard ook voor volwassenen noodzakelijk om dagelijks fysiek actief te zijn. Reken gemiddeld op een halfuurtje per dag matig intensief bewegen. Ga met de fiets naar de bakker, neem de trap in plaats van de lift en maak een wandeling tijdens je lunchpauze. Wandelen versterkt het bot in de onderste ledematen, heupen en rug – de plaatsen waar de meeste fracturen ten gevolge van osteoporose optreden – waardoor het de ideale bewegingsvorm is om poreuze botten te voorkomen. Het is bovendien een laagdrempelige activiteit die praktisch overal uitgevoerd kan worden. Maak er een gewoonte van om zoveel mogelijk te voet te doen.

Eet gezond en gevarieerd

Calcium speelt een belangrijke rol in het aanmaken en het behouden van sterke botten. Als er te weinig calcium in je bloed aanwezig is, haalt je lichaam de stof uit je botten waardoor die fragieler worden.

Calcium neem je op uit bepaalde voedingsmiddelen. Dat kunnen zuivel- en melkproducten zijn, maar ook groenten, noten, peulvruchten, volkoren graanproducten en gedroogde vruchten zijn een bron van calcium. Wie een gezond en gevarieerd eetpatroon heeft, neemt normaal voldoende van het mineraal op. Onthoud dat er geen goede en slechte voedingsmiddelen bestaan, maar wel goede en slechte eetgewoonten. Variatie is troef.

Kom voldoende buiten

Om het calcium dat aanwezig is in je voeding te kunnen absorberen, heeft je lichaam nood aan vitamine D. Je lichaam kan zelf vitamine D aanmaken, maar heeft daarvoor wel de hulp van de zon nodig. Dagelijks een kwartier à twintig minuten in de buitenlucht vertoeven volstaat. Dat geldt trouwens ook op bewolkte dagen. Laat je daar dus zeker niet door tegenhouden om een frisse neus te halen. Let er vooral ook op dat je in de wintermaanden je vitamine D-gehalte op peil houdt.

Heb je ondanks bovenstaande tips toch een tekort aan calcium of vitamine D? CalxPlus is een calciumsupplement dat zowel vitamine D als vitamine K bevat. Het supplement kan preventief gebruikt worden bij mensen die een verhoogd risico op osteoporose lopen: vijftigplussers en vrouwen in menopauze. Voor meer informatie raden we je aan je huisarts te raadplegen.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    62.235.120
  • Aantal
    doden
    1.452.317
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    576.599
  • Aantal
    doden
    16.547

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!