Gezond omgaan met stress met (o.a.) planten

Een beetje stress is nodig om dagelijks te functioneren. Langdurige stress moet vermeden worden want een dergelijke toestand kan leiden tot overspanning. De hoeveelheid verwerkbare stress of spanning is individueel verschillend. Daarom is het belangrijk om voldoende aandacht te schenken aan de alarmsignalen die wijzen op overbelasting.

Klachten door stress bij iedereen anders

Bij sommigen veroorzaakt langdurige stress hoofdzakelijk psychische problemen. Anderen hebben dan meer last van lichamelijke klachten. Conclusie? Onderschat langdurige spanning nooit. Langzaam haasten is de boodschap.

Een beperkte portie stress motiveert. Onvoldoende spanning zorgt voor verveling. Overspanning of overbelasting veroorzaakt gezondheidsproblemen.

Alarmsignalen van stress

De alarmsignalen van chronische stress moeten ernstig genomen worden. Het zo vlug mogelijk opsporen van de oorzaak en het behandelen van de symptomen zijn noodzakelijk om roofbouw op het lichaam te voorkomen.

Type stressklacht

Symptomen

Lichamelijk

Slapeloosheid, vermoeidheid, hartkloppingen, hoge bloeddruk, hoofdpijn, spierspanningen, spijsverteringsstoornissen

Psychisch

Sterke emoties, irritatie, spanningen, somberheid, meer fouten maken, lusteloosheid, onrustig

Gedragsmatig

Piekeren, eetstoornissen, alcohol en/of geneesmiddelenmisbruik

Weerbaar tegen stress met planten

Tijdens stressvolle periodes verhogen sommige planten de weerbaarheid (mentaal, fysiek) tegen stress. Planten die hiervoor in aanmerking komen worden adaptogenen genoemd. Vaak gebruikte adaptogene planten zijn Siberische ginseng (Eleutherococcus senticosus), Koreaanse ginseng (Panax ginseng), Indiase ginseng (Ashwagandha of Withania somnifera), Schisandra (Schisandra chinensis) en Rhodiola (Rhodiola rosea). Experimenteer met deze planten niet op eigen houtje maar vraag eerst professioneel advies.

Gezond omgaan met stress

Algemene stressremmende adviezen zijn regelmatig bewegen, gezonde en gevarieerde voeding, stoppen met roken, alcohol beperken, voldoende slapen en een realiseerbare werkplanning maken. Leren omgaan met stress (stress coping) is ook belangrijk. Dit kan ontspanning zijn zoals sporten, winkelen, een etentje met vrienden of luisteren naar muziek. Andere stressverlagende hulpmiddelen zijn ontspannings- en relaxatietherapie.

Geert Vergote is een echte expert op het vlak van fytotherapie, ook wel plantengeneeskunde genoemd. Sinds 2009 is hij gastprofessor aan de associatie KULeuven. Daarnaast is hij ook een gegeerde spreker en organiseert hij als natuurgids aangename, leerrijke wandelingen.