Het lijkt erop dat JavaScript is uitgeschakeld. Schakel dit in om ervoor te zorgen dat deze website correct werkt.

Hoe kan je jouw kinderen educatief bezighouden tijdens de corona-lockdown?

Gezond.be
5 min read

Cafés en restaurants blijven dicht en de meeste mensen werken van thuis. Ook de lessen op school gaan niet door, waardoor vele kinderen thuis zitten. Het is niet evident om als werkende ouder je kind op een educatieve manier bezig te houden. Wij spraken met Stiene, zorgcoördinator op een basisschool in Lokeren, en Axel, die lesgeeft aan het vijfde leerjaar op een basisschool in Gent. Zij geven je wat advies.

Zorg voor structuur en een gezonde levenstijl

Zowel op de school van Stiene als op de school van Axel wordt er gewerkt met het online leerplatform Bingel. Axel benadrukt dat het belangrijk is om de leerlingen niet het gevoel te geven dat het vijf weken vakantie wordt. Daarom geven leerkrachten werkbundels mee en plaatsen ze taken op Bingel, die leerlingen binnen een bepaalde tijd kunnen afwerken. Leerkrachten kunnen via het platform ook communiceren met hun leerlingen. In deze coronaperiode heeft iedere school recht op een uitgebreide versie van Bingel, dus leerlingen kunnen alle lespakketten gratis bekijken.

Volgens Stiene is het belangrijk om structuur te bieden. ‘Op hetzelfde tijdstip opstaan als anders, goed ontbijten, wassen en kleren aandoen. Daarna wat voor school werken, bijvoorbeeld via Bingel, voldoende pauze nemen, lunchen, weer wat werken voor school en eventueel naar de extra educatieve programma’s kijken die nu op Ketnet worden uitgezonden. Het is ook belangrijk dat kinderen op hun normale uur gaan slapen.’

Net zoals anders is het ook nodig om een gezonde levensstijl te behouden. Volgens gezondheidsorganisaties moeten kinderen elke dag minstens 1 uur matig sporten. Axel raadt hiervoor ’tussendoortjes’ aan: ‘Iedere leerkracht kent wel enkele tussendoortjes die hij of zij gebruikt. Een tussendoortje is een kort maar krachtig moment waarmee de leerlingen even hun energie kunnen kwijtraken, zodat ze nadien gefocust verder kunnen werken. Ik geef bijvoorbeeld vaak ’tussendoortjes’ tussen een zware wiskundeles en een les taalbeschouwing. De ene keer kan je een Just Dance filmpje opzetten, een andere keer speel je dan weer een actief spelletje met de hele klas.’ Zorg er als ouder dus voor dat je kind voldoende beweegt, door bijvoorbeeld die ‘tussendoortjes’ in te lassen. Je kan je laten inspireren door de site Sworkit. Op die site kan je verschillende soorten work-outs kiezen en je kan zelf bepalen hoeveel minuten je wil sporten. Alle oefeningen worden getoond door een kind zodat jouw kinderen het gemakkelijk kunnen imiteren.

Wat met anderstaligen en kinderen met leerstoornissen?  

Op de school van Axel zijn er heel wat anderstalige leerlingen. Omdat die leerlingen thuis moeten blijven, kunnen ze minder oefenen op hun Nederlands. De laatste jaren kwam begrijpend lezen en de nood aan krachtig leesonderwijs vaak in het nieuws. Veel scholen organiseren daarom regelmatig leeskwartiertjes. Die leeskwartiertjes kunnen ook gemakkelijk in de woonkamer plaatsvinden.

Als zorgcoördinator staat Stiene zelf niet voor de klas, maar helpt ze kinderen die extra zorg nodig hebben. Ze volgt die kinderen op en neemt extra maatregelen zodat ze vlot school kunnen lopen. Momenteel zorgt ze op bepaalde dagen voor noodopvang op school, op de andere dagen werkt ze thuis. Net omdat ze niet fysiek aanwezig kan zijn, is ze bezorgd om de kinderen die het al moeilijk hadden met de leerstof en extra begeleiding nodig hebben. ‘Kinderen die therapie kregen van revalidatiecentra of logopedisten, kunnen die therapie nu niet meer volgen. Dat zorgt ervoor dat moeilijkheden op dit moment niet weggewerkt kunnen worden. Leerlingen die nood hebben aan extra instructie van de leerkracht, kunnen dat nu enkel nog via online platformen krijgen en dat is niet eenvoudig. Ook leerlingen in een moeilijke thuiscontext, krijgen misschien niet de begeleiding die ze nodig hebben. Het is allemaal behoorlijk onzeker en we weten dus niet wanneer alles weer normaal zal kunnen verlopen. Alles staat nu zo goed als ‘on hold’ en we hebben momenteel nog geen zicht op de impact die het zal hebben op onze leerlingen en hun schooltraject…’

Het is voor iedereen wat aanpassen wanneer je structuur opeens wegvalt, maar kinderen met een stoornis kunnen het zeer moeilijk hebben om hiermee om te gaan. Ze hebben nood aan een veilige omgeving en duidelijke instructies. Als ouder is het daarom belangrijk om de structuur van de dag tot in de puntjes uit te werken en uit te leggen aan je kind. Dat kan je doen door het dagschema te visualiseren. Zorg er ook voor dat je kind kan leren op een afgebakend plekje waar er niet te veel prikkels zijn. Vertrouw er ook op dat je als ouder je kind het beste kent. Als je extra hulp nodig hebt, kan je altijd de school contacteren.

Door Gezond.be