Tekort aan vitaminen

tekort-aan-vitaminen.png

Mensen willen gezonder leven, nemen hiervoor extra vitamines. Maar maken extra vitamines je ook extra gezond? Schrijven dokters vaak vitamines voor aan patiënten? Is het (on)gezond? We vroegen alvast de mening van huisarts Kurt Bonny.

1. Vitamines

Vitamines worden dagelijks voorgeschreven. Het gaat voornamelijk om vitamine D en vitamine B12. Bij bloedanalyses worden mensen hier systematisch op gecontroleerd. Vroeger werden er vooral mensen gescreend met een verhoogd risico op een tekort, bijvoorbeeld bewoners van een rusthuis.  Die bevolkingsgroep komt minder frequent in de zon en maakt dus minder vitamine D aan. De laatste jaren is gebleken dat eigenlijk heel veel mensen een vitamine D tekort hebben. Bijna 70% van de Belgische bevolking.

2. Symptomen van vitamine D tekort.

Vitamine D speelt vooral een belangrijke rol in het calcium huishouden in ons lichaam.  Calcium is belangrijk voor het botmetabolisme. Vitamine D speelt dus een belangrijke rol in de sterkte van je skelet en je  beenderen. Het wordt dagelijks aan verschilende mensen voorgeschreven. Zowel jong als oud.
Vitamine b12 wordt ook vaak voorgeschreven. Dat is misschien minder bekend. Het is een vitamine die aanwezig is in vlees en bladgroenten, maar veel mensen  hebben een probleem  met de opname ervan. Je kan vitamines innemen, maar het heeft zeker ook zin om je te laten controleren en zo een objectief beeld van het vitaminetekort te vormen.

3. Kunnen vitamine supplementen gevaarlijk zijn?

Vetoplosbare vitamines. (A,D,E en K), als je er hier  teveel van opneemt, kunnen zich gaan opstapelen in het lichaam en voor gezondheidsproblemen zorgen. Echter, in alle courante vitamine preparaten is de dosis in die mate dat je eigenlijk al een ongelofelijke grote hoeveelheid zou moeten innemen om dit gevaarlijk te noemen.

4. In Europa geldt: hoe meer vitaminen, hoe minder hartinfarcten. Klopt dit volgens jou?

Het gaat hier over de antioxidanten. Er zijn al verschillende studies hieromtrent gebeurd. Het is zo dat uit de meeste onderzoeken gebleken is dat de inname van vitamines niet echt een voordeel oplevert. Maar er zijn ook een aantal studies die het tegenovergestelde aantoonden.  Er is daar toch nog altijd enige twijfel rond. Het is vooral belangrijk dat je voldoende antioxidanten gaat opnemen via  evenwichtige, gevarieerde en gezonde  voeding.

Tips om een tekort aan vitamines te voorkomen:

  1. Eet gevarieerd en voedingsstoffen met vitamine D (vette vis, melk, eieren, vlees, fruitsap).
  2. Blootstelling aan de zon verhogen.
  3. Volkoren producten, noten, pure chocolade en groene bladgroenten zijn bronnen van magnesium.
  4. Eet veel groenten en fruit, deze zitten boordevol vitamine C.

De beste manier om een tekort te voorkomen is door een evenwichtig voedingspatroon en levensstijl aan te houden. Als je ervoor kiest om supplementen te gebruiken doe dit altijd in overleg met een arts.

Bron: Dokter K. Bonny