scrollTop top

Veel voorkomende oorzaken van vermoeidheid en tips om het tegen te gaan

Veel voorkomende oorzaken van vermoeidheid en tips om het tegen te gaan

Geschreven met input van HappyHealthy.

We leven in een samenleving die steeds sneller wordt. Vaak moe zijn is iets wat veel mensen maar voor lief nemen en als normaal beschouwen. Maar het is niet normaal om altijd (of vaak) moe te zijn. Zelfs niet als je een druk leven hebt. In dit artikel bekijken we wat veel voorkomende oorzaken van vermoeidheid zijn en wat je kunt doen om je weer vitaler te voelen.

Wanneer spreken we over vermoeidheid?

Iedereen is weleens moe. Dat is het type vermoeidheid dat je hebt als je hard gewerkt of gesport hebt. Het is het type vermoeidheid dat een duidelijk aanwijsbare oorzaak heeft. Na wat rust verdwijnt die vermoeidheid weer. Als vermoeidheid een fenomeen wordt wat dagelijks terugkeert, dan is er vaak meer aan de hand. Vermoeidheid kan lichamelijk, psychisch of beide zijn.

Oorzaken van vermoeidheid

Vermoeidheid kent vele oorzaken. Meestal is de oorzaak onschuldig, maar kan ook het gevolg zijn van een onderliggend medisch probleem. Bij twijfel over de oorzaak van je vermoeidheid is het daarom altijd goed om je klachten met je huisarts te bespreken.

Medische oorzaken van vermoeidheid zijn:

  • Chronische vermoeidheidssyndroom
  • Multiple sclerose
  • Myalgische encefalomyelitis
  • Hypothyreoïdie
  • Kanker
  • Fibromyalgie
  • De ziekte van Pfeiffer
  • Aids
  • Diabetes type 1 en 2
  • Hart- en vaatziekten
  • Bloedarmoede
  • Coeliakie

De meeste van bovenstaande oorzaken zijn vrij zeldzaam en gaan gepaard met andere, uiteenlopende klachten. Bloedarmoede is een medische oorzaak die wel regelmatig voorkomt. Bij bloedarmoede is het ijzergehalte (hemoglobine) in het bloed te laag waardoor er minder zuurstof van de longen naar de cellen getransporteerd kan worden. Dat geeft dan vermoeidheidsklachten. Bloedarmoede is meestal het gevolg van onvoldoende ijzer of vitamine B12 in de voeding.

Veel voorkomende oorzaken van vermoeidheid zijn:

  • Slaapproblemen
  • Stress
  • Medicijngebruik
  • Onvoldoende beweging/ongezonde leefstijl
  • Genotsmiddelen gebruik

Wat te doen bij vermoeidheid?

Bij vermoeidheid is er veel wat je zelf kunt doen om de klachten te verminderen.

Tip 1: Pak je slaapproblemen aan

Veel mensen slapen onvoldoende. Ze hebben een druk leven en willen graag nog even ontspannen voor de televisie voordat ze naar bed gaan. Eenmaal achter de televisie wordt het snel laat waardoor er te weinig geslapen wordt. Voor een goede gezondheid is het belangrijk om minimaal 7 uur per nacht en maximaal 9 uur per nacht te slapen.

Veel mensen hebben ook moeite om te slapen. Het in slaap vallen lukt niet of ze worden ’s nachts of te vroeg wakker. Een goede slaaphygiëne is daarom belangrijk. Gebruik een uur voordat je gaat slapen geen schermen meer. Gebruik je nog je telefoon of tablet zorg er dan voor dat het blauwe licht wordt gefiltreerd en dim de lichten in huis. Als het donker wordt dan is dat voor je lichaam het teken om melatonine aan te gaan maken. Dat hormoon heb je nodig om in slaap te kunnen vallen.

Voor de aanmaak van melatonine is het goed om na het opstaan de buitenlucht op te zoeken. Door na het opstaan even een wandeling te maken activeer je het lichaam en maak je in de avond beter melatonine aan.

Tip 2: Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel

90% van de voedingsmiddelen die je in de supermarkt aantreft, bevatten toegevoegde suikers en/of geraffineerde koolhydraten. Door die te eten, krijg je een piek in de bloedsuikerspiegel. Doordat de bloedsuikerspiegel in korte tijd zo hoog wordt, maakt het lichaam als reactie daarop veel insuline aan. De insuline zorgt ervoor dat de cellen de glucose uit het bloed kunnen opnemen zodat de bloedsuikerspiegel weer daalt. Omdat er zoveel insuline is aangemaakt, slaat de bloedsuikerspiegel een beetje te ver door naar beneden. Een paar uur na het eten van snelle suikers of koolhydraten wordt de bloedsuikerspiegel juist te laag. Bij een lage bloedsuikerspiegel krijg je last van vermoeidheid. Als reactie daarop zal je geneigd zijn om snel even iets te eten wat snel weer energie geeft, waarna die cyclus zich maar blijft herhalen en je veel last van vermoeidheidsklachten zult hebben.

De oplossing is om voedingsmiddelen met toegevoegde suikers of geraffineerde koolhydraten zo veel mogelijk te vermijden en je te richten op onbewerkte voeding. Door onbewerkte voeding, zoals groenten, fruit, peulvruchten, noten en volkoren granen te eten wordt de glucose langzaam aan het bloed afgegeven. De bloedsuikerspiegel blijft daardoor beter stabiel en energiedipjes worden voorkomen.

Tip 3: Ga sporten

Als je moe bent, dan heb je zin om lekker op de bank te gaan chillen. Toch is het beter om te gaan sporten. Je zult niet direct meer energie krijgen, maar naarmate je conditie beter wordt, zal je merken dat je vitaler wordt. Dat komt doordat je door te sporten ervoor zorgt dat je cellen glucose beter kunnen opnemen. Glucose vormt de energie voor je cellen. Door te sporten verbeter je de insulinegevoeligheid. Daardoor nemen je cellen meer glucose op en blijft de bloedsuikerspiegel stabieler. Wil je de insulinegevoeligheid sneller verbeteren, dan helpt het om in de ochtend op een nuchtere maag te gaan sporten.

Tip 4: Verminder stress

Stress vreet energie. Heb je veel en vaak stress, dan loont het om daar iets mee te gaan doen. Wat je moet en kan doen, is afhankelijk van je situatie. Veel mensen denken daarbij gelijk aan het wisselen van job. Dat is een vrij drastische oplossing, maar soms is dat de enige uitweg. Je kunt ook gaan bekijken of er dingen in je werkomgeving aangepast kunnen worden. En het is soms ook een kwestie van zelf anders in het leven leren staan. Het is goed om tegenover stress altijd iets van ontspanning te zetten. Ervaar je veel stress op het werk dan is het goed om in je vrije tijd activiteiten te ondernemen die voor ontspanning zorgen.

Wil je meer weten over de oorzaken van vermoeidheid en wat je eraan kunt doen? De gezondheidswebsite HappyHealthy heeft een goed artikel over vermoeidheid geschreven dat we je zeker kunnen aanraden.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    226.954.208
  • Aantal
    doden
    4.671.066
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.217.473
  • Aantal
    doden
    25.494

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!