scrollTop top

Eieren: leuke weetjes en bewaartips

Eieren: leuke weetjes en bewaartips

Eieren, ze zijn een heerlijk veelzijdig voedingsmiddel. In welke vorm verkies jij ze? Hardgekookt? Zachtgekookt? In een omelet? Of toch liever verwerkt in een cake? Met een ei als hoofdingrediënt kan je in de keuken alle kanten uit. Maar er zijn waarschijnlijk nog een heel aantal zaken die je nog niet weet over eieren. We sommen daarom een aantal leuke weetjes op en geven je wat handige bewaartips mee.

Leuke weetjes

  • Elk ei is uniek, maar elk ei heeft wel dezelfde proporties, namelijk twee derden eiwit en een derde eierdooier. Een ei van zo’n 60 gram bevat ongeveer 85 calorieën en zo’n 200 mg cholesterol. Er wordt vaak beweerd dat eieren slecht zijn voor de cholesterol, maar één ei per dag is perfect aanvaardbaar binnen het kader van een evenwichtig dieet. 
  • De kleur van een eierdooier wordt bepaald door het voer dat een kip gekregen heeft. De dooier zal bijvoorbeeld geler zijn wanneer een kip veel maïs heeft gegeten. 
  • De gemiddelde legkip produceert zo’n 300 à 325 eieren per jaar. Het duurt zo’n 24 à 26 uur totdat een ei klaar is om gelegd te worden. Eén ei per dag is dus een prima gemiddelde. Hoe ouder de kip is, hoe groter haar eieren worden. 
  • Eierschalen zijn erg sterk. Zo kan een kippenei een gewicht van vier kilo dragen. Een struisvogelei kan zelfs het gewicht van een volwassen persoon dragen! 
  • Eieren zijn van nature een goede bron van vitamine D, en dat is opmerkelijk, want dat is een vitamine die in zeer weinig voedingsmiddelen voorkomt. 

Handige bewaartips 

  • Een ei is normaal gezien zo’n vier weken houdbaar (te beginnen vanaf de legdatum). 
  • Uit onderzoek blijkt dat eieren beter bewaren in de koelkast, omdat de koude temperatuur ervoor zorgt dat de groei van bacteriën sterk afgeremd wordt. Zo vermindert de kans op voedselinfecties en bederf aanzienlijk. Eieren die één dag in kamertemperatuur hebben gelegen worden zelfs sneller oud dan eieren die een hele week in de koelkast worden bewaard. Als je eieren wil gebruiken bij een bepaalde bereiding, is het wel belangrijk dat je ze vooraf even op kamertemperatuur laat komen. Anders bestaat de kans dat je mayonaise begint te schiften of dat je eiwitschuim in elkaar zakt. 
  • Ben je niet meer helemaal zeker of je ei nog vers is? Leg het dan in een kom of in een glas water. Als het ei naar de bodem zakt, is het ei nog vers. Blijft het drijven, dan eet je het beter niet meer op. 
  • Bewaar eieren niet in de buurt van vis, knoflook, kaas of andere voedingsmiddelen met een sterke geur. De schaal van een ei is namelijk erg poreus, waardoor ze gemakkelijk vreemde (en onaangename) geuren opneemt. 
  • Je vriest eieren beter niet in. Ongekookte eieren barsten wanneer je ze invriest, en gekookte eieren krijgen een vreemde textuur. Wat je wel kan doen, is het ei breken en klutsen, en het dan bevriezen. Let er wel op dat de structuur van het ei kan veranderen wanneer je het bevriest.

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    175.949.107
  • Aantal
    doden
    3.806.752
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.076.579
  • Aantal
    doden
    25.093

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!