Je kind op een realistische en haalbare manier groenten leren eten: de beste tips

je-kind-op-realistische-haalbare-manier-groenten-leren-eten-beste-tips.jpg

Zou je gezonder (met veel groenten) willen gaan koken maar beginnen je kinderen op voorhand al te zeuren? Zakt de moed je al in de schoenen en heb je je er al bij neergelegd? Zo jammer en helemaal niet nodig! Het is immers belangrijk om je kinderen nu al zoveel mogelijk gezonde gewoontes aan te leren. Jong geleerd is oud gedaan, niet? 

Nét daarom hebben wij www.gezondedrukte.be opgestart, met kidsproof gerechtjes, boordevol inspiratie en informatie. Intussen is ook ons eerste boek (Wat eten we vanavond?)  verschenen, het bevat extra veel informatie en handige werktools zoals de groenteproefkaart.

De belangrijkste tip om je kinderen groenten te leren eten? Geduld! Kinderen ervaren smaken nu eenmaal intenser dan volwassenen. Stapje voor stapje lukt het je zeker wel. Ook met de tips hieronder kom je al een heel eind verder, misschien werkt er wel eentje goed bij jouw gezin.

De beste tips om je kind(eren) groenten te leren eten

Niet forceren

Forceer kinderen niet om groenten te eten die ze niet lusten. Kinderen bevinden zich vaak in een neen-fase en zetten zich af tegen hun ouders. Of in een periode van grote veranderingen zoeken ze een element van stabiliteit en zekerheid.Door ze te dwingen groenten te eten kunnen ze nog meer een afkeer krijgen van groenten. En dat is nu toch het laatste wat je wilt bereiken, niet?

Probeer in plaats daarvan onze groenteproefkaart (uit het boek Wat eten we vanavond?) eens uit. Geef zeker niet op na één mislukte poging. Een kind moet een nieuwe smaak gemiddeld 10 keer proeven alvorens het die leert te appreciëren.

Onderhandel niet over de hoeveelheid groenten. Begin stapje voor stapje in haalbare porties. Dan kan je kind trots zijn op wat het al gegeten heeft. Het kan ook helpen om nieuwe smaken aan te bieden in combinatie met geliefde smaken. Zo passen prei, champignons, broccoli of erwtjes…  prima bij klassiekers zoals pasta, puree… Je kan ook groenten gebruiken als vulling van een pannenkoek of wrap.

Bepaal de smaakvoorkeuren van jouw gezin

Voel zelf een beetje aan, afhankelijk van de smaakvoorkeuren van jouw gezin, hoe je alle gerechten bereidt. Lijken jouw kids een voorkeur voor vlees te hebben? Dan kan het helpen om kleine hoeveelheden vlees aan groenten toe te voegen: magere spek of baconreepjes bij spruitjes, reepjes ham onder bloemkool, gehakt onder de courgetteslierten, …  Je kan in het begin opteren om die groentesaus te mixen.

Op termijn is het natuurlijk wél de bedoeling dat kinderen ook groenten eten op een manier waarbij ze de groenten nog kunnen herkennen: gekookte broccoliroosjes i.p.v. gemixt in een soep of onder een puree… Ook dit kan je geleidelijk opbouwen: mix een beetje broccoli onder wat aardappelen, maar leg tegelijkertijd ook een apart stronkje op het bord. 

Lekker = subjectief

Als je kinderen zeggen dat ze een gerecht niet lekker vinden, vertel dan dat ‘lekker’ heel subjectief is. Je kan iets lekker leren vinden. Je moet iets niet per se het lekkerste gerecht ter wereld vinden om ervan te eten. Ook als iets niet in je voedings-top-3 staat, kan je het eten.

Beloon je kind zeker niet met snoep als het zijn/haar groenten opeet. Dit versterkt alleen maar het idee dat snoepjes of desserts lekker zijn en groenten ‘vies’.

Gekookt, gebakken, gewokt, rauw, in de oven… 

Wissel af: serveer elke dag een andere groenten en varieer de bereidingen, bijvoorbeeld gekookt, gebakken, gewokt, rauw, in de oven… Ook een lekkere (gezonde) saus kan kinderen overtuigen om een bepaalde groente toch op te eten. Met witloof kan je bijvoorbeeld vele kanten uit: gegratineerd witloof, witloofsoep, witloofsalade met appel, gekarameliseerd witloof… 

Bitter met zoet 

Combineer eens bitter met zoet. Kinderen hebben namelijk vaak een natuurlijke afkeer voor bitter, wat ook hun afkeer voor witloof, sommige koolsoorten, spruitjes… kan verklaren. Omgekeerd zullen ze groenten die een eerder zoet smaakje hebben (wortelen, pompoen, appelmoes, kerstomaten…) misschien lekkerder vinden. Combineer dus eens bittere met zoete groenten.

Geef zelf het goed voorbeeld

Geef zelf ook het goede voorbeeld en eet zelf voldoende groenten. Beperk dit echter niet enkel tot de warme maaltijd meer eet ook groenten bij je lunch, als tussendoortje of als aperitief- en TV-hap. Introduceer ook bij je kinderen groenten (en fruit) als tussendoortje: zet bijvoorbeeld eens een bord voorgesneden groenten of fruit klaar als ze uitgehongerd van school thuiskomen en probeer hier een gewoonte van te maken.

Laat zelf geregeld eens een zinnetje vallen zoals “Wat doen die groentjes deugd na al dat fastfood van gisteren!”. Zo kan je onrechtstreeks de hersenen van je kids beïnvloeden. Vertel je kind dat het door gezond te eten een sport- en speellichaam krijgt, alsook blije gedachten, ‘slimmere’ hersenen en meer aandacht in de klas.

Nog enkele algemene aanbevelingen voor het tafelmoment zélf

  • Zorg voor voldoende buitenlucht. Na een spelletje buiten of een wandeling zal het eten meestal veel lekkerder smaken. 
  • Waarschuw je kinderen op tijd dat ze aan tafel moeten komen zodat ze rustig hun spel kunnen afronden.
  • Probeer van elke maaltijd een feest te maken: eet zo vaak mogelijk gewoon aan tafel en hou het leuk, familieruzies moeten niet aan tafel uitgevochten worden.
  • Eventueel, moest je er tijd voor hebben, kan je de kinderen de tafel op een leuke manier laten dekken. Het oog wil ook wat. Zorg voor een leuke presentatie. Vorm met groenten een gezichtje, een dier, een paddenstoel,…
  • Laat je kind eens mee beslissen over wat er de volgende dag gegeten wordt. Kies samen, in de winkel of je misschien zelfs je eigen moestuin, met hen de groenten. Laat ze helpen bij het wassen, snijden en koken. Eventueel kan je ze ook op een leuke manier de tafel laten dekken. Het oog wil immers ook wat. 
  • Pas de voeding, de hoeveelheid en de consistentie van de voeding aan aan de leeftijd van je kind. Schep niet té veel op het bord. 
  • En… wil je kind kort na de maaltijd toch nog iets anders eten omdat het nog honger heeft? Wees dan kordaat en laat het wachten tot de volgende maaltijd.

Hella Van Laer is één van de vier vrouwen achter Gezonde Drukte, een blog van vier mama’s die snel, gezond én lekker voor hun kinderen willen koken. Samen brachten ze Wat eten we vanavond? uit: een boek vol met gezonde gerechtjes die snel klaar zijn en steevast op applaus van kinderen kunnen rekenen. Meer over Hella’s visie, gezonde voedingstips én gerechtjes ontdek je de komende weken op Gezond.be. Al kan je haar ook op haar site of www.gezondedrukte.be meteen wat beter leren kennen!