Vraag van de lezer: Wat als de weegschaal jouw leven beheerst?

vraag-van-lezer-wat-weegschaal-jouw-leven-beheerst.jpg

Elke maand laten we een lezer zijn/haar vraag stellen aan Sonja Kimpen.

DE VRAAG: ‘Ik ben 43 jaar en het eerste wat ik doe alsik opsta, is op de weegschaal gaan staan. Dat doe ik minstens twee keer per dag en van al die metingen hou ik nauwgezet een grafiek bij. Dit lijkt echter meer op een glooiend berglandschap in plaats van op een mooi afdalende
lijn, zoals ik graag zou willen. Gek word ik ervan, zeker als er ’s ochtends op onverklaarbare wijze weer een paar kilo bij zijn gekomen.’

Het antwoord van Sonja

Honderden, wat zeg ik, duizenden vrouwen kunnen onmogelijk aan hun dag beginnen zonder eerst even op de weegschaal te gaan staan. Ook ik was ooit weegschaalverslaafd en ik weet nog als de dag van gisteren hoe het mijn humeur, mijn zelfvertrouwen en zelfs mijn kledingkeuze bepaalde. Hoe ik mijn dag beleefde, hing af van dat ene cijfertje dat ik ’s ochtends tussen mijn twee grote tenen zag. Absurd, weet ik nu. Mannen zijn lang immuun geweest voor deze ongezonde verslaving. Zij hebben het geluk dat hun gewicht minder onderhevig is aan hormonale schommelingen. Maar de laatste tijd merk ik dat zij steeds vaker op de weegschaal te vinden zijn. Terwijl dat echt absoluut nergens voor nodig is. Het is normaal dat je gewicht schommelt. Je eet iets: je gewicht stijgt. Je gaat naar het toilet: je gewicht daalt. Je moet ongesteld worden: je gewicht stijgt. Je gaat naar de sauna: je gewicht daalt weer. Een gezond gewicht kan – zeker bij vrouwen – op één week makkelijk één tot vier kilo verschillen.

Laat je niet misleiden

Maar als je, op de dag dat je twee kilo meer weegt, toch nog altijd probleemloos dezelfde broek aan kunt als de dag ervoor, waar maak je je dan eigenlijk druk over? Plots één tot twee kilo afvallen zou geen reden tot feesten mogen zijn, net zoals twee kilo bijkomen niet tot een depressie zou mogen leiden. In beide gevallen zegt het niets over je vetpercentage, maar wel iets over je vochtbalans. Hoe slank je eruitziet, hangt van veel meer factoren af dan alleen dat getal op de weegschaal. Je lijkt bijvoorbeeld meteen een stuk slanker als je een mooie rechte houding aanneemt en een positieve ingesteldheid uitstraalt. Het is bovendien bewezen dat mensen vallen voor elkaars energie-uitstraling en niet voor elkaars gewicht. Waarom zou je een toestel benoemen tot scheidsrechter van jouw leven? Kan een weegschaal je kwaad of ongelukkig maken?
Dan is er iets aan de hand. Geef jij de macht aan de weegschaal om je op te zadelen met een extra negatieve emotie? Bij velen is de weegschaal écht een scheidsrechter. De manier waarop je leeft laten bepalen door een toestel druist volledig in tegen het belang van zelfverantwoordelijkheid waar ik telkens weer op hamer. Haal je motivatie niet uit een banaal cijfer, maar uit jezelf en je fitheidsgevoel. Niet je gewicht in kilo’s, maar je vetpercentage is van belang.

Vetpercentage

Het enige getal dat je moet kennen om slank en fit te zijn voor de rest van je leven, is je vetpercentage. Twee mensen die even groot zijn, kunnen best eenzelfde getal op de weegschaal hebben staan en er toch totaal anders uitzien als bij de ene het merendeel van die kilo’s uit vet en bij de andere uit spieren bestaat. Alleen door meer spieren en minder vet te hebben, zullen je lichaamscontouren strakker worden, zal je je sterker en energieker voelen, zal je gezonder zijn en zal je meer zelfvertrouwen krijgen. Laat je zelfbeeld toch niet afhangen van een meettoestel dat verkeerde informatie geeft. Ik beveel je wel aan om je startpositie op het vlak van je vetpercentage te laten bepalen. Dat kan je doen via een professioneel toestel onder begeleiding van een deskundige.

Deze zal het vetpercentage en gewicht kunnen interpreteren en dat is echt belangrijk om je lichaam te leren begrijpen. Het toestel stuurt een klein stroompje door je lichaam. Hierdoor worden vrij nauwkeurig enkele gegevens berekend: je vetpercentage, het aantal kilo’s dat je aan vet hebt, je kilo’s lichaamsvocht en je metabolisme. Je begeleiders kunnen aan de hand van het resultaat ook een actieplan opstellen om langdurig resultaat te hebben. Mijn favoriete meetmethode voor thuis blijft de goedkoopste van allemaal: voelen hoe je kleding rond je lichaam valt en hoe het met je humeur gesteld is. Ga niet voor een ideaal gewicht maar voor een ideaal leven.