Wat doet winteruur met je eetlust en je hersenen?

Inhoud

Een tijdje geleden heb je alles kunnen lezen over je bioritme. Namelijk hoe onze lichaamsfuncties worden gestuurd door ritmische processen, die vanuit onze hersenen worden gestuurd. Een gezond bioritme zorgt ervoor dat je op elk moment van de dag de energie krijgt die je nodig hebt. Maar welke invloed heeft het winteruur op ons bioritme?

Ingewanden niet synchroon met de nieuwe tijd

Bij de overgang van zomeruur naar winteruur komt het bij veel mensen voor dat ze ongeveer één uur voor het middagmaal bijzonder onrustig worden. Ze krijgen drang om te snoepen en kunnen zich moeilijk concentreren. Wanneer je niet doorhebt dat dit komt doordat je ingewanden niet synchroon werken met de nieuwe tijd, kan deze overgangsperiode de aanleiding zijn om je mooie gestructureerde eten naar de vaantjes te helpen. Waardoor je bijzonder gefrustreerd kan raken.

Oplossing

Als oplossing kan je systematisch later gaan slapen en in de ochtend langer te blijven liggen, kortom alles synchroon met de nieuwe tijd. Eet een tussendoortje om je honger te breken en zo zonder schrokken aan de maaltijd te beginnen.

Feit is: als je het verband legt tussen het onrustig gevoel in je hoofd en lijf en het winteruur dan is er al veel opgelost. Gewoon omdat je je lichaam begrijpt. Inzicht geeft uitzicht. Maak je het verband niet, dan worden het dikwijls ongecontroleerde eet-of snoepbuien terwijl je je afvraagt: “Hoe kan dat nu, ik was zo goed bezig!"

Blijf ook in de winter je porties beheersen

De winter nodigt ook uit om méér en zwaarder te eten. Vroeger was dit nodig voor de arbeid die buiten in kou en wind werd verricht en ook het gebrek aan verwarming in huis. Het lichaam doet immers alles om jouw lichaamstemperatuuur op 37° te houden. Door je meer honger en eetlust te geven zorgt je lichaam ervoor dat je mooi op temperatuur blijft.  

Tegenwoordig gaat dat nog slechts voor een aantal mensen op. De meeste mensen bewegen net minder in de winter. Dus hoe goed het je ook smaakt er is geen biologische reden om méér of zwaarder te eten tijdens de winter. 

Kortom: geniet optimaal van alle winterse lekkernijen maar blijf je porties beheersen. Doe je dat niet dan zet je je ingewanden onder stress en zal je energie in de winter naar een dieptepunt gaan.

En blijf bewegen!

Laat het ook niet om te bewegen. Zorg voor een grote dikke winterjas, duffel je helemaal in en zeg tegen jezelf: "Elk weer is goed om buiten te komen!”

Het kraken van de eikels onder je voeten, het voelen van de wind op je gezicht en een natte jas uitdoen terwijl je zelf kurkdroog bent gebleven is een vreugde om gulzig van te genieten in de winter.

Heb je het toch lastig om je porties onder controle te houden dan lees je de volgende keer een strategie om dit op te lossen.

Volg Sonja Kimpen ook op Facebook en ontvang elke dag een extra tip!