Zware, vermoeide benen: met deze tips voorkom je ze

zware-vermoeide-benen-met-deze-tips-voorkom-je-ze.jpg

Een lange vliegtuigreis, een staand beroep, een dagje enthousiast winkelen. Het zijn allemaal mogelijke oorzaken van zware, vermoeide en gezwollen benen. Om erger (bv. spataderen, aderontsteking) te voorkomen is het belangrijk om deze klacht ernstig te nemen. Eenvoudige maatregelen kunnen heel wat leed vermijden. Heb je alle voorzorgen genomen en blijf je toch last hebben van vermoeide benen raadpleeg dan zeker je huisarts.

File in de bloedvaten

Filevorming, het is de kwaal van onze westerse maatschappij. Maar wie zou ooit gedacht hebben dat ook rode bloedcellen niet meer tijdig op hun bestemming raken door stilstand in de bloedvaatjes.

Het hart pompt via een netwerk van vaatjes bloed naar de weefsels, de organen en zelfs onderbenen. Eénrichtingsklepjes in de onderbenen zorgen ervoor dat het bloed terug naar het hart vloeit. Maar verschillende factoren kunnen de werking van deze klepjes verminderen. Het gevolg? Een opstapeling van bloed, vocht en afvalstoffen in de onderbenen. Die opstapeling veroorzaakt pijn, zwelling en een zwaar gevoel.

Economy Class syndroom

Onze mobiliteit neemt toe. Een reis naar een ander continent is een neembare hindernis geworden. Tijdens lange vliegtuigreizen is bewegen niet altijd evident. Dat bemoeilijkt de bloedcirculatie en kan in uitzonderlijke gevallen leiden tot de vorming van een trombose (bloedklonter). Dat risico zou vooral optreden bij lange vluchten in Economy Class en wordt daarom ook wel eens het ‘Economy Class Syndroom’ genoemd.

Handige weetjes voor tijdens een lange vliegtuigreis:

  • Draag losse kledij en gemakkelijke, ruime schoenen (eventueel pantoffels)
  • Strek regelmatig de benen (minstens om het half uur)
  • Doe om het uur een ‘kleine’ wandeling in de gang
  • Voer de volgende oefeningen uit:
      • Vanuit een zithouding met beide voeten op de grond, afwisselend de tenen en de hielen snel en krachtig omhoog bewegen, herhaal dit tien keer
      • Rechtopstaand langzaam op de tenen staan en daarna terugkeren naar de beginpositie, herhaal dit tien maal

Tips tegen vermoeide benen

Verwen je benen en voeten na een zware dag:

  • Spoel ze afwisselend af met warm en koud water
  • Droog ze goed af met een ruwe handdoek
  • Masseer ze in met een plantaardige gel die de bloedcirculatie stimuleert, planten die de bloedcirculatie in de onderbenen bevorderen zijn o.a. paardekastanje, wijnstok en rozemarijn
  • Laat je benen rusten en leg ze omhoog, dit bevordert het terugstromen van bloed uit de onderbenen naar het hart
  • Eet dagelijks een voldoende portie groenten (300 gram) en fruit (2 tot 3 stukken), ze houden de bloedvaten in topconditie
  • Drink voldoende water (minstens 1,5 liter per dag) en wees zuinig met alcohol
  • Vermijd langdurig staan of zitten in dezelfde houding
  • Streef dagelijks naar voldoende lichaamsbeweging
  • Doe aan gewichtscontrole en probeer af te slanken bij zwaarlijvigheid
  • Stop met roken want roken vermindert de doorstroming in de bloedvaatjes

Op naar een zomer zonder zorgen!

Geert Vergote is een echte expert op het vlak van fytotherapie, ook wel plantengeneeskunde genoemd. Sinds 2009 is hij gastprofessor aan de associatie KULeuven. Daarnaast is hij ook een gegeerde spreker en organiseert hij als natuurgids aangename, leerrijke wandelingen.