Dokter aan het woord: tips voor studenten

dokter-aan-woord-tips-voor-studenten.jpg

De blok-en examenperiode is voor veel studenten een hele intensieve periode. Planning, organisatie, geheugenwerk, concentratie… vragen heel wat van de studenten. Daarnaast hebben ze ook nood aan voldoende slaap, gezonde voeding en ontspanning. Ten slotte moeten ze ook op het examen het hoofd koel houden om de examenvragen goed te kunnen beantwoorden. Voor heel wat studenten brengt dit stress met zich mee. Doker Kurt Bonny, huisarts, geeft alvast wat meer uitleg.

1.Krijg je in de examenperiode vaak studenten over de vloer?

Er komen vaak studenten over de vloer die paniekerig of angstig zijn. Een rustig gesprek met voldoende empathie doet al wonderen. Het zijn veelal studenten die samen met hun ouders langskomen omdat ze door het bos de bomen niet meer zien. Meestal is het op dat moment nog niet zo erg en geef ik o.a. de boodschap om vooral rustig te blijven, schema’s aan te houden, gezonde voeding te nuttigen en ook rust en ontspanning in te plannen. Heel vaak komt ook de vraag naar concentratie bevorderende of vermoeidheid bestrijdende middelen.

Concreet is er een vraag naar supplementen in allerlei vormen (voedings – of vitaminesupplementen) en ook meer naar rilatine (een amfetaminepreparaat die in de behandelingen van ADHD wordt gebruikt om aandacht stoornissen te behandelen). Vitaminesupplementen kunnen nuttig zijn omwille van het feit dat studenten tijdens een blokperiode heel vaak onevenwichtig en ongezond eten en bovendien ontstaat er ook een placebo effect. Het gebruik van producten zoals rilatine is natuurlijk af te raden omdat ze ook tot neveneffecten kunnen leiden (hartkloppingen, slaapstoornissen, onrust…) en kortom schadelijk zijn.

2. Professor Michel Maus (VUB en UA) haalde ooit uit naar huisartsen die al te gemakkelijk doktersbriefjes van één dag uitschrijven. Wat is jouw opinie hierover? Gebeurt dit te vaak? Verwachten mensen dit ook?

Er is altijd een deel van de samenleving die misbruik van de omstandigheden zal maken. Hier kan ik toch duidelijk zeggen dat er een evolutie is. Bij veel mensen heerst er een angst om te lang of te vaak van het werk thuis te blijven. Zeker bij mensen die in de privésector werkzaam zijn. Als arts heb je de verantwoordelijkheid hiermee  objectief en correct om te gaan.

Enkele nuttige tips

1. Maak een blokplanning

Maak een schema en planning. Tel hoeveel dagen je beschikbaar hebt om te blokken en hoeveel dagen je wilt spenderen aan ontspanning. Maak je planning op zodat je begint met je laatste examen richting je eerste examen. Verdeel het aantal te studeren hoofdstukken over de beschikbare tijd en schakel herhaalmomenten in.

2. Geen gsm of laptop

Creëer een rustige omgeving en schakel je gsm en laptop tussen 8 en 21 uur uit. Facebook, WhatsApp, Twitter en Snapshat kunnen je concentratie zwaar verstoren. Maak duidelijk aan vrienden en familie dat je tussen 8.00u en 21.00u offline bent en dus onbereikbaar.

3. Eet gezond

Zorg dat je gezond eet en veel water drinkt. Laat je niet verleiden om junkfood en snelle kant-en klare maaltijden te eten. Kies voor licht verteerbare maaltijden en zorg voor voldoende gezonde tussendoortjes zoals fruit en yoghurt.

4. Na 21 uur

Na 21u ‘s avonds studeren is onproductief. Vermijd daarnaast impulsen van computers of gsm’s en ga rond 23 uur slapen, geef je hersenen wat rust.

Bron: Dokter K. Bonny