Examenstress

Iedereen ervaart stress tijdens zijn examenperiode, stress is namelijk het hormoon dat mensen goed laat presteren. Soms ben je echter te gestrest, het teveel aan spanning zorgt voor lichamelijke klachten. Je kan je niet concentreren en het lukt niet meer om te ontspannen waardoor je alleen maar slechter presteert. Geen nood: je bent niet de enige. Gelukkig bestaan er een aantal simpele trucjes om de examenstress het hoofd te bieden en je op een ontspannen manier aan je examens te zetten.

Door een teveel aan stress kun je last krijgen van lichamelijke klachten. Hoofdpijn, een slechte nachtrust, extreme vermoeidheid, maagklachten en zenuwtrekjes kunnen allemaal voorkomen. Ook emotioneel kan je het zwaar hebben, je bent snel geïrriteerd, erg emotioneel en je voelt je onzeker. Herken je deze klachten bij jezelf? Misschien heb je dan iets aan de onderstaande tips:

Tips tegen examenstress

Voldoende slaap

Saai maar waar, voldoende nachtrust is DE tip. Zorg er dus voor dat je niet hele nachten doorleert, hoe verleidelijk dat soms ook is. Duik op een normaal tijdstip je bed in.

Regelmatig pauzeren

Probeer niet non-stop door te leren. Na een paar uur leren neem je niets meer op. Las af en toe even een pauze in en ga iets anders doen. Ga een rondje rennen of doe wat ontspanningsoefeningen of yoga. Mocht je schema het toelaten, plan dan ook af en toe een hele ochtend of middag vrij van leren. Je zult zien dat je de volgende dag veel frisser aan het leren gaat

Zorg voor een realistische planning

Begin op tijd met leren en maak een realistische planning zodat je, zoals hierboven beschreven, zo af en toe jezelf even vrij kunt plannen van het leren. Door een goede planning te maken houd je het overzicht zodat je weet hoeveel tijd je nog over hebt om te leren en te ontspannen. Probeer een punt te zetten als het je planning hebt gehaald, zo houd je ruimte over voor ontspanning.

Eet goed en gevarieerd

Gebruik je examenweken door je eens extra te laten verwennen. Evenwichtige maaltijden zorgen dat jij in de beste conditie blijft om goed te leren. Voldoende vitamines en vezelrijk eten zorgen dat je de hele dag door kunt. Vette vis, bonen en noten worden ook wel ‘brainfoods’ genoemd. Regelmatig een klein gezond tussendoortje zorgt ervoor dat je suikerspiegel op peil blijft. Let er wel op dat je niet teveel koffie en zoetigheid binnenkrijgt. Hoewel het drinken van koffie je een tijdelijke opkikker geeft, is het op lange termijn niet beter voor je concentratievermogen. Ook alle stresssigaretjes die je als roker misschien geneigd bent te gaan roken kun je beter laten.

Zorg voor een prettige studeerplek

Als je hard aan het studeren bent dan zal je wel eens de neiging hebben je in te graven in alle boeken en papierwerk. Probeer toch voor een fijne, lichte plek te zorgen om te leren. Voldoende frisse lucht en een lichte ruimte zorgen ervoor dat je je hoofd er bij blijft houden en je niet te suf wordt. Kies een plek waar je zo min mogelijk gestoord wordt. Mocht je thuis geen goede plek hebben, dan kun je in veel steden ook in de stads- of universiteitsbibliotheek terecht. Of wie weet leer jij wel het beste in de schaduw in een rustig park.

Ervaar je toch teveel stress? Een frisse douche of even een pauzemoment kunnen je uit deze negatieve spiraal halen en lucht vaak op. Probeer daarnaast wat ademhalingstrucs uit om je ademhaling weer onder controle te krijgen. Praat daarnaast vooral over je stressklachten. Je bent echt niet de enige die deze klachten ervaart. Vrienden, studie- of klasgenoten zullen in veel gevallen hetzelfde gevoel hebben. Vaak lucht het op om te weten dat je niet de enige bent. Wist je dat ouders en partners vaak ook een vorm van examenstress beleven? Ze leven dus enorm met je mee.

Mocht je stress echt te erge vormen aannemen, neem dan contact op met je docenten of je huisarts. Wie weet kunnen zij je nog meer tips geven die je rustig maken zodat jij het beste uit je examens haalt.